Eddig az S-Typeról írtam, de eszembe juott, hogy ha már elkezdtem összegyűjteni a Jaguaros problémákat, akkor leírom azt, amit más típusoknál is olvastam, de nálam az X-nél jött csak elő.
Szóval karikázok békésen, egyszer csak kigyullad a hajtáslánc hiba lámpa (piros fogaskerék) a műszerfalon, az autó meg visszavette a telejsítményt kb 10%-ra, 40-re felgyorsítani már rémálom volt. Gyújtás elvesz, vár, indít. Minden rendben, majd 5 perc után piros fogaskerék, autó újra alig megy... hát, sportverolexet olcsóbban is vehettem volna gondoltam.
Megnéztem a jag-lovers.org fórumot. Ott találtam egy embert, akinek hasonló problémája volt 1999-es XK8-al. Írtam neki, válaszolt, nála a fél autót kicserélte az USA márkaszervíz, mire végül megszűnt a hiba (úgy látszik ott is szeretik lehúzni a gyanútlan polgárt). A legutolsó elem, a pillangószelep volt.
DTC scanner feldug (20-30eFt-ért már lehet normális EOBD + CAN buszosat kapni). A hibakód, pillangószelep potméter hiba.
Először kitisztítottam a pillangószelepet, tele volt fekete kosszal.
Második lépés, a pillangószelep potméter csatlakozót és az ECU végén is a kábelkorbács csatlakozót kontakt sprével befúj. A probléma azóta se jelentkezett. ( viszont 5 percig, amíg a potméterek állásából újrakalibrálta magát az ECU, úgy ment a szekér, mint a veszedelem :) )
Visszagondolva, a hibát az okozhatta, hogy az elektromos gázpedálos autókban a pillangószelep állását két hozzá kötött potméterből olvassa ki az ECU. Azért kettőből, hogy ha az egyik meghibásodik, akkor se adjon az autó véletlenül gázt. Ha a két potméter állás között az ECU különbséget mér, akkor vészüzembe rakja az autót és ekkor jön a 40km/h-s végsebesség. Különbséget pedig azért mérhetett, mert az ECU-n belül méri az ellenállás értékeket, az ECU csatlakozó, 2m kábelkorbács, majd a potméter csatlakozó mind bele van mérve az "ellenállás"-ba.
Ez a hiba sok autótípusnál előfordulhat, de pl. a Lancia Lybránál az ECU-t ráintegrálták a pillangószelep potméterre, így nincs se 2 csatlakozó, de kábel. Ott az lehet kínos, ha a potméter elromlik és esetleg nem lehet külön cserélni...
X-Type, S-Type, XK pillangószelep hiba (hajtáslánc hiba jelzés)
2009.07.22. 15:31 Kercerece
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr881261183
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.