Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

Jaguar XF dízel kötelező szervíze, EGR szelep takarítás

2015.04.07. 21:04 Kercerece

Vásárlás után elérkezett az első kötelező szervíz ideje, ez már csak azért is esedékes, mert az utolsó olajcserét elhanyagolták, a szervízkönyv és az autó figyelmeztető jelzése szerint is bőven itt az idő.

 

Egyébként a szervíz periódus európai por és időjárási viszonyokra: 26.000Km vagy 1 év. Ráadásul egy alap és egy kiterjesztett szervíz váltogatja egymást. Az alap szervíz olaj és olajszűrő cserét jelent, amíg 52.000Km / 2 év -nél pollen, levegő és üzemanyagszűrőt is cserélni kell. Jóérzésű ember szerintem egy turbódízelnél nem vár 26.000Km-t, meg az üzemanyagszűrő, levegőszűrő cserét sem két évente csinálja, a pollenszűrő akkor már nem tétel. Így én mindent cseréltem, de ha valaki egy XF birtoklása ellenére spórolni akar, akkor betarthatja a gyári előírásokat.

 

Nem akartam a poszt időrendi sorrendjét felborítani, ezért később kiderült lényeges részek a végén :)

 

A szervíz pakkot szokásos forrásból a www.britishparts.co.uk -ről rendeltem. Nem a legolcsóbbak, de sosem volt még velük gond. A minimál szervízkészlet 50font (levegőszűrő, pollenszűrő, olajszűrő, üzemanyagszűrő, olajteknő csavar) + ÁFA, ehhez adódik még hozzá a két spéci ablaktörlő lapát potom 30font ( igen :) 12.000Ft ). 

 

Olajból a részecskeszűrő miatt csak a Ford WSS M2C934-B -t teljesítő, az ACEA C1 (2008)-nél picit erősebb szabványú olaj a jó. Olajboltban olyasmiket mondott az eladó, hogy pl az ACEA C3 az egy újabb és jobb szabvány, mint a C1 vegyem bátran. Ez nem igaz! A C1-es szabvány a szigorúbb (és még abból is van több évjárat 2004, 2008, 2010), mással nem helyettesíthető.

 

6.6l, 5W-30-as kell belőle. A szigorú  Ford szabványnak kevés itthoni olaj felel meg, a következőket találtam. Egyik sem olcsó, 2700-3500Ft/l.

Castrol EDGE Professional C1 5W-30

OMV BIXXOL special C1 5W30

SynPower ENV C1 5w-30

Motul 8100 Eco-clean+ C1 5W30

Liqui Moly Top Tec 4500

 

Ezért nem merem autószerelőre bízni az olajcserét, szerintem az ügyfélen "spórolás" okosba' olajból, már nem egy részecskeszűrőt és turbó csapágyat tehetett tönkre. 

 

Ha megérkezik minden hozzávaló, folytatom a szervízeléssel, addig is letöltöttem a jagdocs.com -ról az XF szervíz manuált.

 

 Megjött az olaj és a szervíz készlet is, hurrá !

 

img_20150414_192246.jpg

 

Ablaktörlő lapátok (csak tartaléknak), Conolly bőrápoló, levegő, pollen, olaj és üzemanyag szűrő, olajteknő csavar no és OMV Bixxol motorolaj.

 

Cserélni a következőképpen kell őket;

A pollenszűrő utasoldalon jobbra lábnál található a kesztyűtartó alatti velúr borítás felett, egy hosszúkás műanyag rekeszben, a rekesz füleit összenyomni kell, nem szétfeszíteni és ekkor könnyen ki lehet húzni, ahogy a fotón is látszik, itt már félig kinn. Nem lehet elszúrni, mert a műanyag fedélen és a pollenszűrőn is rajta van melyik a külső és a belső oldala a szűrőnek.

img_20150414_195737.jpg

 

 Az olaj (motorburkolat lepattintható), levegő, olaj és üzemanyag szűrő;

img_20150414_201409.jpg

 

A fotón jobb alsó sarokban a levegőszűrő háza, cserélni a szűrőt úgy lehet, hogy a jobb oldalon a házat kinyitva, majd a két jobboldali pánt közötti csavart is kicsavarva a ház már annyira megmozdítható, hogy a fedél és a ház között kifér a levegőszűrő. Elég hülye megoldás, végig attól féltem, a fedél bal oldali rögzítése letörik.

 

Üzemanyag szűrő a jobb felső sarokban, egyszerű cserélni, csak a sorrenre kell vigyázni;

- a csövek oldása után ha a régi szűrő kinn, akkor először ki kell ereszteni belőle a gázolajat, csak ezután kicsavarni az érzékelőt, majd érzékelő át az új szűrőre és először alul be kell kötni, a szűrő rögzítése előtt, végül csövek vissza. Azért hogy a szűrő csöveinek bekötését ne lehessen összekeverni, a szűrő oldalán van egy jelölés és a tartó bilincsen is, értelemszerűen a szűrőt addig kell fogatni amíg a jelölések egymáson nem állnak.

 

A legmacerásabb rész az olajcsere, a fotón középen a hatlapfejű csavaros fekete nagy valami az olajszűrő háza. Először is a motornak langyosnak, de nem forrónak kell lennie olajcserekor. Az olaj leeresztésére két lehetőség is van, a hagyományos leeresztőcsavarral, vagy felülről a nívó pálca helyén lévő csövön ki lehet szippantani. A második nem az otthoni módszer, de azért kössz Ford hogy hagytatok alul leeresztő csavart is :) A leeresztő csavar egyetlen szépséghibája, hogy a középső műanyag alvázburkolat alatt van. Sebaj, néhány csavar tartja körbe, ha lenn, jöhet a leeresztés. Kb 6.5L trutyi fog kijönni, elrettentő példa, az enyémen 15.000km helyett 20.000km-ig nem volt olajcsere mire megvettem, ez a fekete izé folyt ki belőle, nem tudom mennyire adja vissza a fotó;

img_20150414_220725.jpg

 

 kb 10 percig hagyni kell csordogálni az olajat, közben a blokk tetején az olajszűrő házat is meg kell lazítani, ami kb 4-5 menetnyi kicsavarást jelent. Erre levegőt kap és le tud folyni az olaj. Némi várakozás után már viszonylag csepegés mentesen kiemelhető a szűrő a házzal együtt. A házra is rá van írva, hogy kb 24-28Nm erővel kell visszahúzni a szűrő és a tömítőgyűrű cseréje után. 

  Ha mindez kész, új leeresztő csavar benn, akkor már gyerekjáték az olaj beöntése és a motorburkolat vissza. Annyi olajat kell betölteni, amennyi kifolyt.

 

A tisztaság mind a levegő és az olajszűrőnél nagyon fontos. Bármi bekerülő szutyok, kavics tönkreteheti a turbót. Elolvastam a gyári útmutatást és semmi firnyákságot, például olajszűrő feltöltést olajjal (a turbó védelmére első indításkor) nem ír elő, csak egy autó bekapcsolást motor indítás nélkül kb 30 másodpercig, amíg az üzemanyagpumpa levegőtleníti az üzemanyagrendszert plusz én csak egy kb fél perces alapjáraton járatást csináltam még a végén.

 

Ezután az olajszintet a trip gombbal lehet ellenőrízni (autó bekapcsolása start/stop gombbal, fék (motor) nélkül, majd trip gombbal olajszinthez lapozni), némi várakozás kell hozzá (az előző motor beindítás miatt). Ha már kiírja az olajszintet és szükséges, akkor rá kell tölteni, a kiírt mennyiséget. Az olajszintet nem folyamatosan méri, ez például rátöltésnél lehet érdekes, azonnali mérésre átkapcsolni a tempomat CANCEL gombjának kb 2-3 másodperces lenyomásával lehet, amikor a TRIP gomb olajszint kijelzés állásban van.

 

Ha mindez kész, akkor jöhet a szervíz intervallum számláló kinullázása, hogy ne jelenjen meg a "Service Required" felirat indításkor. A következő lépéseket 3 másodpercen belül (!) végig kell csinálni;

- ködlámpa be és lenyomva tartani

- motor indító gomb megnyom (fék nélkül), hogy a műszerfal bekapcsoljon

- ködlámpa gomb felenged

- trip gomb az indexkar végén benyom és nyomva tart

- ködlámpa gombot lenyomva tartani 15 másodpercig (a trip -et is!), közben feljön a "Service Resetting..." felirat

- 15 másodperc után "Service Reset OK" vagy valami hasonló tudatja, hogy kész vagyunk.

- trip és ködlámpa gombot is felengedni

- start/stop gombbal autót kikapcsolni 

 

és következő indításkor tényleg nem írta már a "szervíz szükséges" üzenetet. A fenti műveletsor a 3.0V6 dízelre biztosan igaz, a 2.7-es szervíz intervallum számlálójának kinullázása lehet hogy más, azon nem tudtam kipróbálni.

 

Nekem úgy tűnik, hogy a szervíz intervallum számláló szimplán csak a kilométereket számolja, az olajminőséget nem méri, ezért előfordulhat, hogy dízelgyilkos használat mellett sokkal hamarabb szükséges az olajcsere.

 

Kötelező Szervíz II

 

55600km-nél az üzentet központban megjelent a "Service Required", potom 10.000km után. Így eldőlt, az olajcsere periódus számláltó az olajminőségből is dolgozik, vagy legalább a hidegindítások számából és nem csak a megtett utat számolja.

 

Másodszorra a szervízelés már könnyen ment, a motor alatti haslemez levéltele és felrakása a legmacerásabb része. 

 

Olajból, mivel (ki tudja milyen okból) az OMV Bixxol 10.000km-t bírt ki, így tesztelés kerdvéért váltottam, most a legdrágább olajat raktam bele, ami szóba jöhetett, ez a

 

Motul 8100 Eco-clean+ C1 5W30 volt.

img_20151004_203456.jpg

 

Ebből kb 3600Ft egy liter, kíváncsian várom hogyan teljesít.

 

Eltelt újabb 10.000km és jött ismét a "Service Required" felirat. Úgy tűnik az olaj típusa nem befolyásolta, utánaolvastam és a dízeleknél, a hőmérséklet, megtett utak hossza határozza meg mennyi idő után jön az üzenet. Mivel a dízelek lassan melegednek, ezeknél a vízkondenzáció erős és nehezen tud elpárologni rövid utakon. Emellett a DPF szűrőhöz szükséges üzemanyag befecskendezés is közrejátszik, mivel üzemanyag kerül az olajba. Rövidebb utak miatt sűrűbben működésbe lép a DPF kiégető ciklusa, ezt is beleszámolja a szervíz periódusba az autó. Emlékeztem rá, hogy olajcserekor középállásban körül volt az olajszint és most valóban jóval magasabb, kb 5-7% víz vagy üzemanyag lehet benne. Újabb érv a dízelek ellen, én átlag 10-12km-es távokra használom, mi lenne ha 2-3km-es távokat gurulnék vele városon belül ?

 

Az olajcseréhez ezúttal a  Liqui Moly Top Tec 4500 -et használtam (7L - 19.000Ft). Az olaj, levegőszűrő és üzemanyagszűrőt a kovacsauto.hu (alkatreszek.hu) -ról rendeltem, mivel másra nem volt szükség így Angliából túl drága lett volna a szállítás. 3 nap alatt megjött a csomag, 20.000Ft volt mindössze, minőségre a termékek ugyan azok, mint az angol webshop.

 

2017 tavasz. Télen voltam egy hosszú olasz határ oda-vissza túrán a gépsárkánnyal. Meglepődve tapasztaltam, hogy bár eltelt 13.000km a Liqui Moly betöltése óta, de még mindíg nem írt ki semmiféle olajcserét kérő üzenetet, de még arra utalót sem hogy a közeljövőben szükség lenne rá. Úgy tűnik, a DPF szűrő eléggé el volt tömődve amikor vettem, a városi használat miatt és a néha 100-200km-es hétvégi útjaim is kevesek voltak a teljes kiégetéséhez. Tanulság; DPF-es autóval évente kötelező egy 800-1000km-es autópálya kör :). Attól függetlenül, hogy még nem kérte, azért megcsináltam az olajcserét. Liqui Moly helyett újra a Motul EcoClean-t töltöttem bele és furcsa, de érzésre sokkal hangosabban és nyersebben jár vele a motor. Tudom ez szubjektív de következő olajcserénél vissza fogok térni a Liqui Moly -hoz.

liqui-moly-top-tec-4500.jpg

 Csak a Liqui Moly! Sokkal halkabban jár vele az autó és a DPF full üzenetek is valahogy jobban elkerülik, ha ez van betöltve. Csak a Top Tec 4500-as olajat használok azóta is, mást többet kisérletezésből sem töltök az autóba.

 

EGR szelep tisztítás

 

Időközben 92.000km-nél járok már az autóval és megelőző jelleggel gondoltam, kitisztítom az EGR szelepeket, nálam a rövid városi használat miatt sokat kormolhat az autó. Átnéztem az EGR szelep kiszerelését, de annyira macerás, ráadásul kettő van belőle, hogy amíg nem muszály, nem fogom piszkálni, de addig is valahogy tisztítani kellene.

 

Szintén Liqui Moly termék, a Pro-Line Diesel Intake System Cleaner (nem vagyok  Liqui Moly bérenc, de kezdek megtérni). Ez egy spré, amit a légszűrő és levegőmennyiség mérő után kell befújni, járó motor mellett. Nem olcsó, kb 6000Ft. Azért írok róla, mert tényleg egy jó termék, DE nagyon óvatosan kell használni, mert tönkre is lehet vele tenni a motort. A fotón még szerepel a piros beöntős injektor tisztító is, amit csak hozzá kell önteni az üzemanyaghoz;

img_20180412_201840.jpg

Járó, meleg, 2500-as fordulattal pörgetett motorba kell befújni az EGR tisztítót, rövid 2-3 másodperces spriccelésekkel. Fontos a fordulatszám, hogy a spré lecsapódva ne gyűljön össze a rendszerben és spriccelések között pihentetni kell 5-10 másodpercet. A levegőszűrő háza után a beömlő cső könnyen megbontható és a spré csöve úgy befér, hogy a beömlő csövet össze lehet dugni, hogy a levegőmennyiség mérő hibakódokat elkerüljük. A befújásoktól fel fog pörögni a motor, ilyenkor kicsit várni kell a következő adaggal, nem szabad hogy túlpörögjön, vagy kopogva égjen.

Mire elfogyott a spré eltel kb 30 perc és kaptam egy DPF full üzenetet is, nyilván kikormolta a blokkot, bele a kipufogó rendszerbe így ideje volt egy autópálya körnek a DPF kiégetéséhez. Az első percekben csak óvatos gázzal szabad vezetni, mert ha a motorban valahol összegyűlt a tisztítószer és egyszerre szív belőle nagyot, akkor fel fog pörögni vagy kopogva égni, ami nagyon kellemetlen hanggal jár és károsíthatja a blokkot.

Még egyszer leírom :), nagyon óvatosan ezzel az EGR tisztítóval, ésszel és türelmesen szabad adagolni, majd tesztkörre, óvatos gázzal menni.

A tisztítás óta lendületesebben jár a blokk, gyorsabban reagál, szerintem működik a módszer, nem csak placebo. 2 olajcserénként újra meg fogom csinálni. Gyorsabb és olcsóbb, mint az EGR szelep csere ha teljesen eltömődik karbantartás nélkül.

 

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr767324980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ketyosz 2017.10.16. 20:43:16

Egy-két módosítás és kiegészítés, ha elfogadod:
- A Mannol ATF-ből az AG55 a LifeGuard 6-tal egyenértékű.
- Ha már Mannol, azaz SCT: Az automata váltóra ők is gyártanak szűrőt (ők is a teljes olajteknőt) és harmad-negyedáron lehet hozzájutni. Egyedül a csavarok nincsenek a készletben, minden egyéb tekintetben tökéletes a cucc. Ha nincs meg a cikkszám a Jaguar alatt, akkor nézesd 5-ös BMW-nél!
- Ha cseréled az automata váltó olaját, akkor érdemes következő ellenőrzést végrehajtani: Van a váltó jobb hátulján egy elektromos csatlakozó. Ezt egy műanyag cső tömíti a házhoz. Ha a rajta lévő gumik vöröses színűek, akkor az a régi modell, ami ha csak egy picinykét is könnyezik, akkor a legváratlanabb helyzetben fog cserbenhagyni. Feltétlen javasolt a cseréje. Az új gyári ZF cseredarabon már fekete a gumi tömítőgyűrű, onnan könnyen megismerhető. Szintén a BMW-nél érdemes keresni a katalógusban, mert a Jag-hez nem fogja hozni, kb. 5e forint az ára.
- Bár ez egy régi cikk, tavalytól van a Mannol-nak, nemhogy a fenti Ford/Citroen előírást kielégítő olaja, de kifejezetten Jaguar/Land Rover szabványok szerinti, a 7723 kódú.
- Nagyon örvendetes, hogy te sem várod meg a mesebeli huszon-xezer kilométeres olajcserét, hanem gyakrabban cseréled. Ehhez annyit hadd tegyek hozzá, hogy 100-e km-ként érdemes az alsó olajteknőt is levenni, és az aljára rakódott olajsarat mechanikusan eltávolítani. Komoly gondok forrása tud lenni az olajsár.
- A Jag legendáriumban alig beszélnek a hátsó difiről, csak hogy melyik a gyengébb kivitel. stb. Az olajcseréről egyenesen az élethosszig-egy olajjal hülyeségeket lehet olvasni. 100e, de legkésőbb 150e km-enként érdemes lecserélni benne a hajtóműolajat. Mindössze 9 deci kell bele a közönséges 75W-90 jaktóműolajból. Ha elektronikus vezérlésű vagy utólagos LSD cucc van benne, akkor a fentiek természetesen nem vonatkoznak rá.
- Írod, hogy nem szabad a légszűrőn spórolni, amivel szintén teljesen egyetértek. Ha tartod itt, Magyarországon - főleg felénk, a poros Alföldön - a hosszú lészűrő csereperiódusokat, akkor a légtömegmérő szenzorok is lekoszolódnak és jön a hibajelzés. Vannak már mindenféle modern tisztítószerek, de nem érdemes velük játszani. Ki kell venni a szenzort, szépen óvatosan lebontani a burkolatokat és szenzorban lévő fémszál(ak) és mérőbélyeg felületét alkohollal, puha fültisztító pálcával meg kell takarítani, amíg teljesen tiszta nem lesz. Ha így teszel nem csak spórolsz, de hibamentesen, pontosan fog mérni, amíg a világ világ. Érdekes megfigyelés, hogy álló motornál és levett gyújtásnál is beírja a hibakódot, ha leveszem a szenzorok vezetékeit. Ilyet másnál még nem tapasztaltam.
- A felnik szép, rozsdamentes (lemez bevonatú) anyái hitvány Ford-örökség. Néhány le-fel hajtás után - főleg, ha légkulcs is van a buliban - akkor a burkolat megnyúlik, lógni kezd, csilingel tőle a kerék. Hajlamos leesés előtt még lesarkalni az alatta levő anyát is, így egy kínszenvedés a levarázsolása. Valahol olvastam, hogy az USÁ-ban vagy Angliában már perlik is miatta a gyártót. Én is így jártam, úgyhogy le is cseréltem a teljes garnitúrát a Mitsubishi/Toyota/Lexus/Rover anyáira, mielőtt szétverném a szép gyári Volans felniket. Minden tekintetben megegyeznek az eredeti anyákkal, kivéve, hogy nem 19mm a kulcsméretük, hanem 21mm-es. Viszont anyagukban krómozottak, nincs rajtuk kupak, így a fenti nyűg kikerülhető velük. (rbcdn.hu/b/201705/02/14194886_400x400.jpg) Ha cseréled, ne feledd el a kerékkulcsot is kicserélni a csomagtartóban 21-esre! :)
- A 200e km feletti dízel lutri véleményeddel nem értek egyet, én speciel kb 500e km-es gondtalan együttélésre számítok;
- A DPF a legritkább esetben szorul cserére, számtalan anyag és eljárás van a megbontás nélküli, valamint a megbontásos tisztításra, regenerálásra. Olyan, mint a turbó: Ha az ember betart egy-két szabályt akkor egyáltalán nem olyan riasztó és gondterhelt az együttélés vele.

(Én egy 275LE/600Nm 3.0D Portfolio boldog tulajdonosa vagyok.)

Kercerece 2017.10.16. 21:11:08

Kössz a gondolatokat, sokan olvassák, másnak is hasznára lehet.

A motor elhullásról annyit tudnék mondani, sajnos többen megkerestek már a problémával, minden esetben 200 és 250.000Km közötti autókról volt szó. Pl volt aki az üléscseréből megmaradt bőrhuzatot vette volna meg és azért mondta vissza, mert épp azon a héten krepált be szegénynek a motor kb 200.000km-nél, vagyon kétségbe volt esve. Legyen igazad, amúgy, menjen el mindkettőnké jó sokat.

A DPF-ről itt egy vicces cikk;

www.dailymail.co.uk/news/article-2056574/Motorist-told-45-000-Jaguar-keeps-breaking-driving-FAST-enough.html

mármint a megfogalmazás vicces, a lényeg azért annyira nem, Bp-i használatnál is előjön.

A váltó olaj cseréről (nem a szintellenőrzéses bejegyzés) írtam egyet, majd nézd meg, ha érdekel, bár ha jól értem már túlvagy rajta te is, abban én is a fekete gumigyűrűs elektromos csatlakozó tömítést használtam, cseréje kötelező elem :)

Minden jót és jó látni hogy mást is lázba hoz ez a gyönyörű autó.
süti beállítások módosítása