Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

ZF 6HP26, 6HP28 (Jaguar XF, XJ) automata váltó olajszint ellenőrzés

2015.04.28. 10:35 Kercerece

A kötelező szervíz elvégzésekor le kellett vennem a motor alatti takarólemezt és ekkor láttam, hogy a váltó olateknő tömítés csöpögött. Azóta utánaolvastam, a ZF váltókra jellemző, hogy a műanyag olajteknő elvetemedik és ez okozza a problémát (későbbi megjegyzés). Sajnos nincs röntgenszemem így kénytelen voltam utánanézni a ZF váltók szintellenőrzési és feltöltési procedúrájának.

Gondban voltam, milyen váltóolajjal dolgozhatok. A Jaguar szervíz manuál annyit elárul, hogy a Shell M1375.4 specifikációt teljesítő olaj kell bele és konkrétan a Shell olajat ajánlja.

A ZF a saját Lifeguard 6 -át javasolja egyedül (nekem a Shell átcsomagolt olajának tűnik), ami kb 4000-5000Ft / l, ellenben a Shell M1375.4 -et például a Mannol Dexron VI (1500Ft/l) is bőven teljesíti. Bevallom nem jöttem rá mi lehet a valódi különbség egy Dexron VI + Mercon LV -t teljesítő MAnnol és a ZF Lifeguard 6 olaj között. Mindenesetre utántöltéshez én mertem a Mannol-t használni. Ajánlani azonban tiszta szívből nem tudom, így hogy a különbség mértékét nem találom sehol. 

 

Későbbi megjegyzés; újabb posztban írtam a váltó karbantartás/olajcseréről. Arra jutottam, hogy a ZF Lifeguard 6 mellett például a Motul ATF VI is használható olajcseréhez.

 

Maga a váltó olaj utántöltés menete a kövektező, fontos a pontos betartása,

  1. Hideg váltóval (30 fok alatti) kell elkezdeni, ez kb 3-4 óra állást jelent.
  2. Az autót vízszintesen kell megemelni, vagy felbakolni, mind a négy kerekénél, nekem ebben néhány térkő segített.
  3. A hasi lemezt érdemes a művelet előtt eltávolítani, mert a művelet közben már nem lesz rá idő
  4. Motort indítva, P-ben kb 2 percig kell járatni, majd az összes fokozatot (fékezve) gyorsan végig kell kapcsolani, az egész ne tartson még egy percnél tovább.
  5. A váltón mérni kell a hőmérsékletet, szerencsére ma már olcsó és jó infra hőmérőket kapni, a váltó alja pedig fekete, akkor jó ha 30 fokot mutat, ami kb 30-35 fokos váltóolajat jelent, a 4-es pontot elvégezve kb jó is lesz a hőmérséklete.
  6. A motort járatva, P-ben, kéziféket behúzva! jöhet a szintellenőrzés. Fontos, hogy a váltó hőmérséklete folyamatosan emelkedik, ha eléri az 50 fokot (ami kb 45-50 fok az olajteknőn), akkor az utántöltést le kell állítani, mert hamis lesz az eredménye.
  7. Az olajszint ellenőrző és betöltő nyílás a váltó jobb oldalán van, a fekete váltó olajteknő felett közvetlenül. 8-as imbusszal lehet kicsavarni, de erő kell hozzá (35Nm), vagy kalapács, vagy egy toldó rúd. A normál imbusz nem fér oda, de flexxel könnyű rövideb fejűt gyártani, még az egész művelet elkezdése előtt, no és egy lapos olajleeresztő teknő sem árt a váltó alá. Az olajszint ellenőrző csavart kitekerni csak járó motornál, melegedő váltónál szabad, álló motornál jelentős mennyiségű drága váltóolaj fog a nyakunkba folyni, amit ráadásul pótolni is kellene azonnal.
  8. A csavar erősen tart, de ha kijött, akkor vagy folyik ki rajta olaj, ekkor túl magas volt a szint, vagy semmi, ilyenkor indulhat az utántöltés.
  9. Tölteni leginkább a néhány 100Ft-ért kapható átlátszó gumicsővel lehet, 2m kell belőle, kb 8mm-es átmérőjű jó hozzá. Ne legyen túl kis átmérőjű, mert olajat kell átpréselni rajta, de be kell férnie a váltó feltöltő lyukba. A csövet valahogy hozzá is kell toldani az olajos flakonhoz, szerencsére sok flakon csőrös és összeköthető könnyen egy gumicsővel. Ha a cső összekötés kész, akkor az olajat nem elég folyatni, nyomni kell befelé a flakonból, mivel kevés az idő a közlekedőedényes csorgatásra.
  10. Újra leírom, mert fontos :) a töltést gyorsan kell végezni, hogy a váltó ne melegedjen 50 fok felé. Akkor van kész, ha folyamatosan folyik vissza az olaj, amikor a váltó eléri a 40-45 fokos hőmérsékletet, majd ha a folyás megáll ezen a hőmérsékelten, akkor jó a szint.
  11. Ekkor még mindíg járó motorral, vissza kell csavarni a feltöltő csavart, no ez nem olyan könnyű művelet, mert a csavar olajos a hely pedig kicsi, de itt már van rá idő, a váltó melegedhet tovább, kifolyni nem fog, ilyenkor már csak túltölteni lehetne. A csavart nagyon erősen, 35Nm-el kell visszahúzni, fontos a rendes visszahúzása.
  12. A motort ezután lehet leállítani

Remélem tudtam a fentiekkel segíteni, nekem nem kis szívás volt kisakkozni, hiába olvastam el előtte a ZF oldalán a leírást. Egyébként a váltómból kb 1/2 - 3/4 liter olaj hiányzott. Az ellenben megnyugtatott, hogy némi olaj kicsöpögött az eredetiből és gyönyörű szine volt, lebegő anyagtartalom nélkül.

 

Teljes olajcseréről időközben egy új bejegyzésben írtam

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr527405222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása