Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

Cseréljünk ülést az XF-ben

2017.04.22. 18:25 Kercerece

 Már hónapokkal ezelőtt kicseréltem az üléseket, de sosem volt időm a gép elé leülni, ma esik így gyorsan néhány mondatot írok róla.

 

Az XF ülései 2008 és 2011 között, sajnos nincs rá sokkal jobb szó, mint hogy botrányosan rosszak. Van egy szuper autó, de kanyarban simán oldalra ki lehet csúszni az ülésből. A futómű tart, az ülés nem :). Az sem valami szép, hogy érezhetően műbőr. Sajnos más prémium márkáknál is tendencia, hogy az olcsó bőrkárpit sosem látott bőrt és csak a legdrágább bőr valódi. 2011 után megváltoztatták az ülőlap formáját és a háttámlát is, azok már jobb tartásúak. A legeslegjobb viszont a feláras sport ülés, amit beige (színkódja:SEL) színben nagyon nehéz utólag beszerezni, mert általában XFR-hez feketében adták, más árnyalatot külön kellett kérni. eBayen jellemzően 800.000 és 1mFt között mozog két beige sport ülés ára. Szerencsére sikerült megcsípnem Lengyelországból, mindössze 105.000Ft-ért a két első ülést komplett, ehhez jött még a szállítási költség, de egy raklapra felfért, annyira rendesek voltak a lengyel bontósok hogy amit tudtak a hátsó üléssorból is, mindent belecsomagoltak, amíg el nem érték a raklap méret és súlyhatárt.

 

Amikor megjött nagyon megörültem, íme a pakk:

apakk.jpg

 

 Olyan volt mint egy felnőtt kindertojás és ami benne várt az jobb volt, mint amire számítottam, a két karc és kopásmentes, kárpittal megegyező színű sportülés, pontlyukasztott bőrrel, légzsákok, övfeszítők, minden alkatrész benne. És ami egy fontos nagybetűs és; az új valódi bőr, érezhetően az.

 

ujulesek1a.jpg

Érdemes összevetni az eredetivel, így kiszerelve sajnos elég szánalmas a régi, nem is beszélve az anyagminőségéről.

regiules1a.jpg

Vártam a hétvégét, mint kigyerekek a karácsonyt, hogy belekezdhessek a barkácsolásba. Az ülések kiszerelése egyébként elég egyszerű. Az ülés sínt 4 csavar tartja, a biztonsági övet csak egy. Ha minden kicsavarva és az ülés visszaállítva középállásba és előredöntve (hogy a sínnél és a fejtámlánál is kiférjen), akkor alul szét lehet húzni a szék elektronika és a légzsák csaltakozóit. Három csatlakozóval van a szék az autóhoz láncolva;

- a kevés, úgy emlékszem 4 kábeles a légzsák vezérlés, szerencsére a légzsák vezérlő az autóban van, az ülésbe már csak fix kábelezés fut át, ez megkönnyíti a cserét.

- a kevés de vastag kábeles; ez a tápfeszültségeket hozza át a motorokhoz és az ülésfűtéshez. 

- a sok kábeles a CAN bus.

Lelkesen elkezdtem volna beszerelni az új ülést, de komoly problémába botlottam; az új ülés a legmagasabb felszereltségű, így ennek saját vezérlő elektronikája van, amihez az autót hozzá kellene programozni és mások a csatlakozók is, mert 2014-es modell. A programozás önmagában karcolja a nem éri meg kategóriát, lásd Hifi upgrade bejegyzésem, ráadásul egy a 2014-es ülés vezérlő egyáltalán nem biztos hogy kompatibilis a 2010-es rendszerrel, amit elég jól mutat, hogy a csatlakozók sem akarnak ugyan úgy kinézni, ami az autóiparban Isten feltartott, figyelmeztető mutatóujjával egyenértékű.

Az új ülés extra funkciói, mint a beépített klimatizálás és a memóriás motorokat fel kellett adnom. Igaz mind analóg kapcsolókkal is vezérelhető, de a legmagasabb felszereltségű memóriás ülésekben az ülés oldali kapcsolótábla és a motorok, ülésklíma között nem direkt a kapcsolat, hanem a kapcsolótábla egy soros buszon üzem először a szék vezérlőnek és abba van minden bekötve.

 

Ez a memóriás ülés elvi kábelezése, középen az ülés vezérlő és a kapcsolótábla közötti piros vonal a soros kommunikációs busz, ami megkeseríti az én amúgy is sanyarú kis életemet. Miért nem lehet mindenhol tisztességes analóg vezetékezést használni a mai autókban ? :)

ules_kabelezes.png

Bár a kapcsoló az kapcsoló a motorok meg árammal mennek, így az ülés kapcsolótáblájából is ki lehetne szinte minden funkciót direkt kábelezéssel vezetni a motorok felé, ami az ábrából nem látszik az az, hogy valójában az a néhány vonal vagy 30-40 kábelt takar ami tovafut a vezérlőből. No itt már esteledett és  ha lett volna rá időm, mondjuk ha egy hobbi autóról van szó, akkor hetekig elbabráltam volna a tápfeszültségek bekötésével, meg a teljes átkábelezéssel, hogy az új funkciókat megmentsem amennyire lehet de hétfőre egy használható autóban akartam ülni és a projekt fő célja csak annyi volt, legyen két kényelmes és jól tartó ülés a kocsiban, az extra funkciók nélkül (az újban még a fejtámla is motoros) teljesen boldogan éltem eddig is.

 

Így a következőt tettem; mivel az új ülésváz oldalt meg van erősítve és formázva ezért ebbe a háttámla vázba kell beszerelnem a régi ülésem kábelezését, kapcsolótábláját, de az új légzsákokkal. Ezzel elvesztem az új funkciókat, de minden régi megmarad és belátható idő alatt végzek.

Hát nekiláttam, nem volt idő több projekt előkészítésre (magyarul a fejvakarást és káromkodás beszüntettem);

atepites2a.jpg

 

Nem tudom a fotón mennyire jön át, de öldöklő küzdelem volt, szerencsére az új ülés motorjai működnek a régi kábelezéssel, csak a csatlakozók plusz pólusai, ahol a pozíció információ menne vissza a vezérlőbe, nincsenek használva. A motorok működését mielőtt nekiálltam a szerelésnek kipróbáltam egy motoros csavarhúzó aksijával, tippelgetve nem szerelek, mert az sok idő és látható mennyiségű pénz lehet ha leég a kocsi vagy valami elektronika.

További nehezítés, hogy a régi ülésből át kellett szerelni az ülésfűtést, mert az ülésklímát is az ülésvezérlő működteti ami nincs, az ülésfűtéshez viszont le kellett venni a bőrt a szivacsról és ami sokkal rosszabb, vissza is kellett húzni rá. Körülbelül 30 kis rézkarika tartja ülésenként, amiket sebészeti módszerekel lehetett csak visszailleszteni, mondjuk a végére egészen belejöttem. Vázból csak a háttámla az új, az ülőlap alatti váz egyforma volt és abból maradt a régi, csak rákerült az új szivacs, mert van benne egy visszajelző, ami az ülés műszerfaltól távolságát méri a többfokozatú kormány légyzsákhoz. 

Ülésenként a teljes mutatvány kiszereléstől a beszerelésig kb 7 óra volt, de rohanós 7 óra, amikor már kitaláltam az irányt nem éreztem annyira kutyául magam, kivéve persze ahogy rádöbbentem az ülésfűtést át kell szerelnem a 7-ből ez önmagában kb 2 óra, de az a fajta mint amikor Ford Fairlane a Zuzu Petalssal beszélgetést jellemezte.

 

atepites3a.jpg

Két ülésnyi alkatrész, például a régi bőrkárpitok, szivacsok megmaradtak, ahogy közelítettem a végcélhoz úgy nőtt a halom, majd valakinek elsózom, jó állapotúak. Aki olvassa, jutányos áron viheti (légzsákok, bőrök, meg két ülésnyi alaktrész + a 2014-es hátsó háttámlák)

No és hogy megérte e ? Nekem, mert érdekel miben ülök igen, most az új ülés kényelme és tartása;

leomegmondja.jpg

 

Az egész projekt két napot vett igénybe és 145.000Ft-ba került szállítással, emellett a régi ülés alkatrészeket árulom, ideális esetben a költség akár nulla közelében is lehet, így néz ki az autó beltere és mennyivel kényelmesebb, mint a régi.

ulesekahelyukon.jpg

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr1012446015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása