Nem istenkáromlás, amit már régebben is írtam a két futómű egyezőségéről, hanem tény. Ha sikerül a scanerembe új tápot szereznem, akkor ezek mellé a sorok mellé be fogok illeszteni néhány Aston Martin prospektus fotót. Addig is lássuk az S-Type-ét a szervíz CD-ről:
Érdekes, hogy amíg a Vanquish (llletve több AM) futóművét/kormányzását istenítették pl a Top Gearben, addig az S-Typeról csak so-so írtak jó dolgokat. Hogy is van ez ? Elfogultság, vagy mi lehet a különbség ? A súlyeloszlás az S-Typenál is közel 50-50%, az nem lehet az oka.
A hátsó futóművekről akkor jutott eszembe, hogy írok néhány sort, amikor nemrég egy műhelyben megláttam alulról egy régebbi Opel Astrát. Ott hátul merev hídas a hátsó futómű. Ami igencsk egyszerű megoldás.
Volt szerencsém egy Lancia Lybrának is látni a térlengőkaros hátsó futóművét. Ebből az látszott, hogy a térlengőkaros megoldás nem egyenlő a független felfüggesztéssel. Amíg az S-Typenál külön futómű kereten van oldalanként két háromszög lengőkar (alu) + a járulékos stabilizátor szárak és rudak, pont úgy mint egy versenyautónál, addig a Lanciánál egy középről induló McPherson szerű alsó lengőkar (vas) és ebbe van bekötve egy hosszanti felső lengőkar (alu), a kettő között a kerékagy, ami így nem mozog olyan kényszerpályán, mint az egyszerű McPhersonos futóműnél (a merev hátsó tengelyt hagyjuk is), tehát az úttartása valószínűleg sokkal jobb. Ha viszont a Lancia és a Jaguar hátsó futóművet rakjuk egymás mellé, akkor még mindíg nagyságrendi a különbség, mind a masszivitás, mind a felhasznált komponensek számát és elrendezésük tekintve.
Ha a fenti igényesség minden más komponensre is igaz, akkor érthető, mitől 4mFt az Astra, 8mFt a Lancia, 16mFt az S-Type.
Érdekes lenne az almát almához hasonlítani. Szóval A6, E420, 540i futóműveket is górcső alá venni, de sajnos ilyen autók nincsenek a közelemben, ha lesz, ígérem alámászom.