Az összes automata váltós autóra igaz talán, hogy a váltó az autó legérzékenyebb és legbonyolultabb része. Több száz alkatrész van benne. Mivel a korai S-Typeok, így az enyém is ráadásul egy nem Merci nem is ZF váltót kapott, így oda kell rá figyelni.
A gyári előírás szerint a váltóhoz sosem kell hozzányúlni "filled for life". Ha-ha, meg a páncél is életig tartó garanciás volt a középkorban.
Szóval ha már megvette az ember az autót és úgy tűnik rendben a váltó, akkor azonnal érdemes kicserélni a váltó olajat és a váltó olajszűrőt is. Maga a szűrő és a tömítés néhány font a britishparts.co.uk -n. Olajnak Mercon V kelle bele (ez felülről kompatibilis, erősebb specifikáció, mint a GM Dexron III), kb 5-6 litert lehet kicserélni, mert a nyomaték konverterből nem fog a maradék 4-5 liter kifolyni. (egyes pl Mitsubishi típusoknál abból is le lehet engedni, ennél a Fordnál úgy tudom nem).
A váltó olaj és szűrő csere nem igényel különösebb szaktudást, csak némi idő.
Az olaj leengedése után le kell venni az olajteknőt, kb 20 csavar tartja. Ahogy megnézi az ember a mágnes körüli fémszennyet (olajteknőn belül alul), meg a kifolyó barna trutyit elég mérges lesz a filled for life -os marketingesekre. Az olajteknő levétele után a váltóból még fog olaj csöpögni, ezért ezt erre alkalmas helyen szabad végezni + a váltó kinyitva ne kapjon port.
A szűrőt két csavar tartja, könnyű cserélni
Az olajteknő kitisztítása és visszacsavarozása után jön a neheze. Vissza kell tölteni az olajat. A váltó végén a kardánnál van egy imbusz csavar hátul. Ha azt lecsavarod, akkor egy vékony csővel azon keresztül kell az új olajat, kb 6 litert visszatölteni. Ez a művelet elég sok csöpögő olajjal jár olyan felkészületlen amatőröknél, mint én. A családi béke érdekében erre a folydogáló olajra fel kell készülni pl lapos olajleeresztő teknővel (ez már a dekni levételhez is ajánlott). Ráadásul lassan megy, ha nincs az embernek valami pumpás célszerszáma csak egy csöve.
A jó olajszintet fontos ellenőrízni. Úgy lehet, hogy járó motornál, kb 1-2 perc járatás és P-N-D kapcsolgatás után P-ben hagyva, de járó motorral, az olaj leeresztő csavar közepén lévő kis csavart ki kell csavarni. Erre kifolyik a felesleges mennyiség. Ha nem jön semmi, az baj, akkor kevesebb lett betöltve, mint ami kijött. Majd ezek után csavar vissza illetve a betöltő nyílás csavart is ez után kell visszarakni.
Talán látszik, hogy a váltó olaj csere nem bonyolult, nem drága és sok bosszúságtól megvédhet.