Vásárlás után elérkezett az első kötelező szervíz ideje, ez már csak azért is esedékes, mert az utolsó olajcserét elhanyagolták, a szervízkönyv és az autó figyelmeztető jelzése szerint is bőven itt az idő.
Egyébként a szervíz periódus európai por és időjárási viszonyokra: 26.000Km vagy 1 év. Ráadásul egy alap és egy kiterjesztett szervíz váltogatja egymást. Az alap szervíz olaj és olajszűrő cserét jelent, amíg 52.000Km / 2 év -nél pollen, levegő és üzemanyagszűrőt is cserélni kell. Jóérzésű ember szerintem egy turbódízelnél nem vár 26.000Km-t, meg az üzemanyagszűrő, levegőszűrő cserét sem két évente csinálja, a pollenszűrő akkor már nem tétel. Így én mindent cseréltem, de ha valaki egy XF birtoklása ellenére spórolni akar, akkor betarthatja a gyári előírásokat.
Nem akartam a poszt időrendi sorrendjét felborítani, ezért később kiderült lényeges részek a végén :)
A szervíz pakkot szokásos forrásból a www.britishparts.co.uk -ről rendeltem. Nem a legolcsóbbak, de sosem volt még velük gond. A minimál szervízkészlet 50font (levegőszűrő, pollenszűrő, olajszűrő, üzemanyagszűrő, olajteknő csavar) + ÁFA, ehhez adódik még hozzá a két spéci ablaktörlő lapát potom 30font ( igen :) 12.000Ft ).
Olajból a részecskeszűrő miatt csak a Ford WSS M2C934-B -t teljesítő, az ACEA C1 (2008)-nél picit erősebb szabványú olaj a jó. Olajboltban olyasmiket mondott az eladó, hogy pl az ACEA C3 az egy újabb és jobb szabvány, mint a C1 vegyem bátran. Ez nem igaz! A C1-es szabvány a szigorúbb (és még abból is van több évjárat 2004, 2008, 2010), mással nem helyettesíthető.
6.6l, 5W-30-as kell belőle. A szigorú Ford szabványnak kevés itthoni olaj felel meg, a következőket találtam. Egyik sem olcsó, 2700-3500Ft/l.
Castrol EDGE Professional C1 5W-30
OMV BIXXOL special C1 5W30
SynPower ENV C1 5w-30
Motul 8100 Eco-clean+ C1 5W30
Liqui Moly Top Tec 4500
Ezért nem merem autószerelőre bízni az olajcserét, szerintem az ügyfélen "spórolás" okosba' olajból, már nem egy részecskeszűrőt és turbó csapágyat tehetett tönkre.
Ha megérkezik minden hozzávaló, folytatom a szervízeléssel, addig is letöltöttem a jagdocs.com -ról az XF szervíz manuált.
Megjött az olaj és a szervíz készlet is, hurrá !
Ablaktörlő lapátok (csak tartaléknak), Conolly bőrápoló, levegő, pollen, olaj és üzemanyag szűrő, olajteknő csavar no és OMV Bixxol motorolaj.
Cserélni a következőképpen kell őket;
A pollenszűrő utasoldalon jobbra lábnál található a kesztyűtartó alatti velúr borítás felett, egy hosszúkás műanyag rekeszben, a rekesz füleit összenyomni kell, nem szétfeszíteni és ekkor könnyen ki lehet húzni, ahogy a fotón is látszik, itt már félig kinn. Nem lehet elszúrni, mert a műanyag fedélen és a pollenszűrőn is rajta van melyik a külső és a belső oldala a szűrőnek.
Az olaj (motorburkolat lepattintható), levegő, olaj és üzemanyag szűrő;
A fotón jobb alsó sarokban a levegőszűrő háza, cserélni a szűrőt úgy lehet, hogy a jobb oldalon a házat kinyitva, majd a két jobboldali pánt közötti csavart is kicsavarva a ház már annyira megmozdítható, hogy a fedél és a ház között kifér a levegőszűrő. Elég hülye megoldás, végig attól féltem, a fedél bal oldali rögzítése letörik.
Üzemanyag szűrő a jobb felső sarokban, egyszerű cserélni, csak a sorrenre kell vigyázni;
- a csövek oldása után ha a régi szűrő kinn, akkor először ki kell ereszteni belőle a gázolajat, csak ezután kicsavarni az érzékelőt, majd érzékelő át az új szűrőre és először alul be kell kötni, a szűrő rögzítése előtt, végül csövek vissza. Azért hogy a szűrő csöveinek bekötését ne lehessen összekeverni, a szűrő oldalán van egy jelölés és a tartó bilincsen is, értelemszerűen a szűrőt addig kell fogatni amíg a jelölések egymáson nem állnak.
A legmacerásabb rész az olajcsere, a fotón középen a hatlapfejű csavaros fekete nagy valami az olajszűrő háza. Először is a motornak langyosnak, de nem forrónak kell lennie olajcserekor. Az olaj leeresztésére két lehetőség is van, a hagyományos leeresztőcsavarral, vagy felülről a nívó pálca helyén lévő csövön ki lehet szippantani. A második nem az otthoni módszer, de azért kössz Ford hogy hagytatok alul leeresztő csavart is :) A leeresztő csavar egyetlen szépséghibája, hogy a középső műanyag alvázburkolat alatt van. Sebaj, néhány csavar tartja körbe, ha lenn, jöhet a leeresztés. Kb 6.5L trutyi fog kijönni, elrettentő példa, az enyémen 15.000km helyett 20.000km-ig nem volt olajcsere mire megvettem, ez a fekete izé folyt ki belőle, nem tudom mennyire adja vissza a fotó;
kb 10 percig hagyni kell csordogálni az olajat, közben a blokk tetején az olajszűrő házat is meg kell lazítani, ami kb 4-5 menetnyi kicsavarást jelent. Erre levegőt kap és le tud folyni az olaj. Némi várakozás után már viszonylag csepegés mentesen kiemelhető a szűrő a házzal együtt. A házra is rá van írva, hogy kb 24-28Nm erővel kell visszahúzni a szűrő és a tömítőgyűrű cseréje után.
Ha mindez kész, új leeresztő csavar benn, akkor már gyerekjáték az olaj beöntése és a motorburkolat vissza. Annyi olajat kell betölteni, amennyi kifolyt.
A tisztaság mind a levegő és az olajszűrőnél nagyon fontos. Bármi bekerülő szutyok, kavics tönkreteheti a turbót. Elolvastam a gyári útmutatást és semmi firnyákságot, például olajszűrő feltöltést olajjal (a turbó védelmére első indításkor) nem ír elő, csak egy autó bekapcsolást motor indítás nélkül kb 30 másodpercig, amíg az üzemanyagpumpa levegőtleníti az üzemanyagrendszert plusz én csak egy kb fél perces alapjáraton járatást csináltam még a végén.
Ezután az olajszintet a trip gombbal lehet ellenőrízni (autó bekapcsolása start/stop gombbal, fék (motor) nélkül, majd trip gombbal olajszinthez lapozni), némi várakozás kell hozzá (az előző motor beindítás miatt). Ha már kiírja az olajszintet és szükséges, akkor rá kell tölteni, a kiírt mennyiséget. Az olajszintet nem folyamatosan méri, ez például rátöltésnél lehet érdekes, azonnali mérésre átkapcsolni a tempomat CANCEL gombjának kb 2-3 másodperces lenyomásával lehet, amikor a TRIP gomb olajszint kijelzés állásban van.
Ha mindez kész, akkor jöhet a szervíz intervallum számláló kinullázása, hogy ne jelenjen meg a "Service Required" felirat indításkor. A következő lépéseket 3 másodpercen belül (!) végig kell csinálni;
- ködlámpa be és lenyomva tartani
- motor indító gomb megnyom (fék nélkül), hogy a műszerfal bekapcsoljon
- ködlámpa gomb felenged
- trip gomb az indexkar végén benyom és nyomva tart
- ködlámpa gombot lenyomva tartani 15 másodpercig (a trip -et is!), közben feljön a "Service Resetting..." felirat
- 15 másodperc után "Service Reset OK" vagy valami hasonló tudatja, hogy kész vagyunk.
- trip és ködlámpa gombot is felengedni
- start/stop gombbal autót kikapcsolni
és következő indításkor tényleg nem írta már a "szervíz szükséges" üzenetet. A fenti műveletsor a 3.0V6 dízelre biztosan igaz, a 2.7-es szervíz intervallum számlálójának kinullázása lehet hogy más, azon nem tudtam kipróbálni.
Nekem úgy tűnik, hogy a szervíz intervallum számláló szimplán csak a kilométereket számolja, az olajminőséget nem méri, ezért előfordulhat, hogy dízelgyilkos használat mellett sokkal hamarabb szükséges az olajcsere.
Kötelező Szervíz II
55600km-nél az üzentet központban megjelent a "Service Required", potom 10.000km után. Így eldőlt, az olajcsere periódus számláltó az olajminőségből is dolgozik, vagy legalább a hidegindítások számából és nem csak a megtett utat számolja.
Másodszorra a szervízelés már könnyen ment, a motor alatti haslemez levéltele és felrakása a legmacerásabb része.
Olajból, mivel (ki tudja milyen okból) az OMV Bixxol 10.000km-t bírt ki, így tesztelés kerdvéért váltottam, most a legdrágább olajat raktam bele, ami szóba jöhetett, ez a
Motul 8100 Eco-clean+ C1 5W30 volt.
Ebből kb 3600Ft egy liter, kíváncsian várom hogyan teljesít.
Eltelt újabb 10.000km és jött ismét a "Service Required" felirat. Úgy tűnik az olaj típusa nem befolyásolta, utánaolvastam és a dízeleknél, a hőmérséklet, megtett utak hossza határozza meg mennyi idő után jön az üzenet. Mivel a dízelek lassan melegednek, ezeknél a vízkondenzáció erős és nehezen tud elpárologni rövid utakon. Emellett a DPF szűrőhöz szükséges üzemanyag befecskendezés is közrejátszik, mivel üzemanyag kerül az olajba. Rövidebb utak miatt sűrűbben működésbe lép a DPF kiégető ciklusa, ezt is beleszámolja a szervíz periódusba az autó. Emlékeztem rá, hogy olajcserekor középállásban körül volt az olajszint és most valóban jóval magasabb, kb 5-7% víz vagy üzemanyag lehet benne. Újabb érv a dízelek ellen, én átlag 10-12km-es távokra használom, mi lenne ha 2-3km-es távokat gurulnék vele városon belül ?
Az olajcseréhez ezúttal a Liqui Moly Top Tec 4500 -et használtam (7L - 19.000Ft). Az olaj, levegőszűrő és üzemanyagszűrőt a kovacsauto.hu (alkatreszek.hu) -ról rendeltem, mivel másra nem volt szükség így Angliából túl drága lett volna a szállítás. 3 nap alatt megjött a csomag, 20.000Ft volt mindössze, minőségre a termékek ugyan azok, mint az angol webshop.
2017 tavasz. Télen voltam egy hosszú olasz határ oda-vissza túrán a gépsárkánnyal. Meglepődve tapasztaltam, hogy bár eltelt 13.000km a Liqui Moly betöltése óta, de még mindíg nem írt ki semmiféle olajcserét kérő üzenetet, de még arra utalót sem hogy a közeljövőben szükség lenne rá. Úgy tűnik, a DPF szűrő eléggé el volt tömődve amikor vettem, a városi használat miatt és a néha 100-200km-es hétvégi útjaim is kevesek voltak a teljes kiégetéséhez. Tanulság; DPF-es autóval évente kötelező egy 800-1000km-es autópálya kör :). Attól függetlenül, hogy még nem kérte, azért megcsináltam az olajcserét. Liqui Moly helyett újra a Motul EcoClean-t töltöttem bele és furcsa, de érzésre sokkal hangosabban és nyersebben jár vele a motor. Tudom ez szubjektív de következő olajcserénél vissza fogok térni a Liqui Moly -hoz.
Csak a Liqui Moly! Sokkal halkabban jár vele az autó és a DPF full üzenetek is valahogy jobban elkerülik, ha ez van betöltve. Csak a Top Tec 4500-as olajat használok azóta is, mást többet kisérletezésből sem töltök az autóba.
EGR szelep tisztítás
Időközben 92.000km-nél járok már az autóval és megelőző jelleggel gondoltam, kitisztítom az EGR szelepeket, nálam a rövid városi használat miatt sokat kormolhat az autó. Átnéztem az EGR szelep kiszerelését, de annyira macerás, ráadásul kettő van belőle, hogy amíg nem muszály, nem fogom piszkálni, de addig is valahogy tisztítani kellene.
Szintén Liqui Moly termék, a Pro-Line Diesel Intake System Cleaner (nem vagyok Liqui Moly bérenc, de kezdek megtérni). Ez egy spré, amit a légszűrő és levegőmennyiség mérő után kell befújni, járó motor mellett. Nem olcsó, kb 6000Ft. Azért írok róla, mert tényleg egy jó termék, DE nagyon óvatosan kell használni, mert tönkre is lehet vele tenni a motort. A fotón még szerepel a piros beöntős injektor tisztító is, amit csak hozzá kell önteni az üzemanyaghoz;
Járó, meleg, 2500-as fordulattal pörgetett motorba kell befújni az EGR tisztítót, rövid 2-3 másodperces spriccelésekkel. Fontos a fordulatszám, hogy a spré lecsapódva ne gyűljön össze a rendszerben és spriccelések között pihentetni kell 5-10 másodpercet. A levegőszűrő háza után a beömlő cső könnyen megbontható és a spré csöve úgy befér, hogy a beömlő csövet össze lehet dugni, hogy a levegőmennyiség mérő hibakódokat elkerüljük. A befújásoktól fel fog pörögni a motor, ilyenkor kicsit várni kell a következő adaggal, nem szabad hogy túlpörögjön, vagy kopogva égjen.
Mire elfogyott a spré eltel kb 30 perc és kaptam egy DPF full üzenetet is, nyilván kikormolta a blokkot, bele a kipufogó rendszerbe így ideje volt egy autópálya körnek a DPF kiégetéséhez. Az első percekben csak óvatos gázzal szabad vezetni, mert ha a motorban valahol összegyűlt a tisztítószer és egyszerre szív belőle nagyot, akkor fel fog pörögni vagy kopogva égni, ami nagyon kellemetlen hanggal jár és károsíthatja a blokkot.
Még egyszer leírom :), nagyon óvatosan ezzel az EGR tisztítóval, ésszel és türelmesen szabad adagolni, majd tesztkörre, óvatos gázzal menni.
A tisztítás óta lendületesebben jár a blokk, gyorsabban reagál, szerintem működik a módszer, nem csak placebo. 2 olajcserénként újra meg fogom csinálni. Gyorsabb és olcsóbb, mint az EGR szelep csere ha teljesen eltömődik karbantartás nélkül.