Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

Kis kotyogás a futómű felől...

2009.06.21. 20:03 Kercerece

amit eddig leírtam, az a múlt egy részének összefoglalása, remélem lesz aki haszonnal forgatja.



Az autót bolgodan használtam, de amióta elkészült, volt egy kis kopogó, lötyögő hang a futómű felől. Nosza hát nekiálltam átnézni. Sajnos a közben 9 éves kor nem tesz jót a gumi porvédőknek és szilenteknek. De lássuk hogy is kezdődött.


Íme az első futómű elméletben:

 



Függelten felfüggesztés, stabilizátor kar keresztben, stabilizátor szárakkal bekötve. Az Aston Martin Vanquishban is ez van elöl, szerintem cikkszámra ugyan azokkal az alkatrészekkel (Ford-Ford érdekeltség). Aki nem hiszi, nézze meg egy AM reklámanyagban...


Szóval kopog. Autó felemel kis kézi krokival. Mind a bal, mind a jobb kereket függőlegesen meg lehet mozgatni kézzel 2-3mm-t... szép. Első paciens a felső kis lengőkar. ez két szilent és egy gömbfej. Cseréje angliából rendelve 65eFt / db, itthon legdrágább a márkakereskedésben, ott kb 180eFt / db, de mindenhol kb 2x-es ár az angolhoz képest. Pedig gondolom az ottani boltos is megél valamiből. Ahogy utánanéztem, kiderült a gömbfejet és a szilentet is ki lehet cserélni jó minőségben, vannak erre szakosodott 10-20 éve működő műhelyek itthon. Sokszor a gyárinál tartósabb szilenteket készítenek, és darabja 4-5eFt. Csak először ehhez ki kellene szerelni.





A futómű, gömbfejeinél tele van ravasz önzáró anyacsavarokkal, amelyeket, mivel a menetorsó az elforgó gömbfejen van rajta, elég nehéz levenni. Igaz a menetorsó vége hatlapfejű , de ahogy csavarodik le a rá csavart anya, a hatlapfejű végből egyre kevesebbel lehet ellentartani. Ha pedig az anya még tart de a hatlapfejes részről letolta a dugókulcsot, akkor ott szívás van.



No a felső lengőkar lejött (ez az állapot látható fentebb). Most, hogy ez már nem vezeti az alsó lengőkart, az is jól látszik, hogy az alsó lengőkarnál a lengéscsillapítót bekötő szilentnél van a legnagyobb baj.A szilent teljesen kiverődött, a lengőkar mozog benne, a lengéscsillapító csak holtjáték után "tart".  Hurrá, még van min legózni :) Szóval a lengéscsillapítót mindkét oldalon ki kell kötni az alsó lengőkarból. Ezt egy csavar tartaja, nem vészes. De előtte a stabilizátor szár, épp a csavar útjában.

 

Ahogy jobban megnézem, a stabilizátor szár porvédő gumija egyik oldalon teljesen elmállott, berepedt 9 év alatt. A stabilizátor szár két gömbfejét barátom, az önzáró anyás megoldás tartja. Ez az a pont, ahol elkezdem tisztelni az autószerelőket, meg a légkulcsot.

 

 

A fotón a zöld a lengéscsillapító vége az alsó lengőkarba kötve, ennek a kötésnek a szilentje mozog erősen. Ami belóg a képbe az a stabilizátor szár. Jól látni, a gumi szinte szétmálott rajta 9 év alatt.


Valahogy lejött. Most, hogy nincs rajta súly, érezni, hogy a berepedt porvédős gömbfej a pálcán túl könnyen jár a másik végén lévő épphez képest.Szerencsére ez a stabilizátor szár fogyó eszköz az autóiparban és nem akkora tétel, talán 5eFt/db (angliából).


Most, hogy ki tudom forgatni a kerékagy alatti, alsó lengőkaros gömbfejet, mit látok; ez a legfontosabb gömbfej és szakadt a gumija. Bár egyáltalán nem lötyög a gömbfej (még).



Szóval a kis kotyogásból komplett első futómű felújítás lesz, mielőtt minden szétverődik.



Még azt kellene kideríteni, a lengéscsillapító végén lévő szemből hogyan lehet kultúráltan kipréselni a szilenetet. Vagy vigyem egyben a szilenteshez ? Még az is kérdés, az alsó lengőkarban lévő gömbfej sérült gumijával mi legyen. Teljesen szét kell szedni a kerékagy körül is ha ki akarom venni az alsó lengőkart. Holnap hétfő, megkérdezem a szilent és gömbfej felújítókat. Ha valaki olvassa és ért hozzá, ne kíméljen a jótanácsokkal.

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr301199440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orgi Orvi Orgi 2017.10.25. 19:41:29

sziasztok segicséget kérnék van egy s tipe 30v6 kézi vàltos egy rejtély szó szerint le àl amikkor gondolja kompjuter csere kàbel köteg rendben amj létezik es nem jo

Kercerece 2017.10.29. 17:01:11

Nehéz ennyi alapján megmondani, de amikor velem történt ilyen, még egy Lanciával, akkor ott a főtengely jeladó volt megszakadva; általában összeért a tekercs, de ahogy melegedett, a szakadásnál nyílt a rés és egyszer csak nem volt gyújtás jel a főtengelyről, amitől azonnal leállt. Mindezt teljesen véletlenszerűen, de inkább már melegen.

Másik eset, amit láttam, azt generátor rövidzár okozta; a forgórész véletlenszerűen beleért az állórészbe, mert már kikopott a tengelye, ez főleg kanyarodáskor, bukkanón jött elő.

A kettő közül az elsőre tippelnék, vagy a tekercs szakadt (hidegen összeér, motormelegen már nem), vagy a tekercs csatlakozója korrodálódott (kontaktsprével fújd ki), vagy a kábele (ezt a legnehezebb kimérni, de ha kábel köteg biztosan rendben akkor a kábel rendben).
süti beállítások módosítása