Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

XF audio rendszereiről, Basic audio upgradelése Premium vagy Bowers&Wilkins szintre

2016.03.14. 12:30 Kercerece

Sajnos az autóm a "Basic" hifivel felszerelt, amit most szeretnék felokosítani. Nem szól egyébként rosszul, nincs doboz hangja és nem is erőtlen, de nem nyűgöz le, nem szólja be igazán a teret, nincs benne nagyon mély és nem elég tiszta, könnyed a magas, ráadásul semmi baja az autónak, szeretnék már valamit bütykölni rajta. :)

 

Még itt a cikk elején is leírom, hogy véletlenül se maradjon le róla, aki a vége előtt feladja; a hifi upgrade-hez az autó szoftveres konfigurációjának váloztatása szükséges, amit a márkaképviselet érthető okokból nem csinál meg, csak az fogjon bele, aki nélkülük meg tudja oldani. Ez a bejegyzés megírásának végére derült ki, de fontos, ezért raktam át ide.

 

Az XF-et 2012-es ráncfelvarrás előtt az európai piacra alapvetően 3 féle hangrendszer konfigurációban gyártották, mielőtt a Meridian hifi váltotta a B&W-t:

  •  "Basic": 1CD-s a rádió erősítője hajtja a hangszórókat. 4 fekete dómos csipogó, 4 fekete közép-mély textil hangszóró az ajtókban (240W), mp3-at nem játszik le.
  • "Premium": 6CD-s, a csomagtartóban Alpine erősítővel: 4 szürke dómos csipogó, 4 citromsárga kevlár közép-mély, subláda a pótkerék alatt, mp3 lejátszással (320W)
  • "Bowers&Wilkins": a "Premium"-on felül 2 citromsárga kevlár középsugárzó az ajtókban a belső kilincseknél, elöl a mőszerfal felett egy és hátul a kalaptartóban két teljes spektrumú center (440W). Az erősítő itt is Alpine, de ebben van Dolby Pro Logic II 7.1-es térhangzás.

Basic (alap) kiépítés, a Basic kiépítésnél az a nagy doboz a rádiót szimbolizálja:

 

basicsound.png

 

és a B&W (teljes) az erősítő a később tárgyalt optikai kábelen kommunikál a rádióval, a "Premiun" szint is ilyen kábelezésű, de a felső két és a mélyláda melletti hangszórók (center és surroundok) nincsenek benne és az ugyan ilyen cikkszámú, ajtóba való középsugárzók sem:

 

b_wsound.png

 

Az ábrából érdekes lehet, hogy az első ajtókban a plusz közéssugárzó a magas kábelére van kötve, így fizikailag beköthető a "Basic" és "Premium" szintnél is, de nem tudom hogy elég meghajtást kap e a "Premium" szint erősítőjétől, ami csak egy magassugárzóra számít ezen az ágon, de majd kipróbálom és kiderül.

 

Ez 2012-ig igaz, onnantól kicserélték az erősítőket, létezett 11 hangszórós "Prémium" rendszer, ahol az ajtókba a középsugárzók bekerültek és nem sokkal később Meridian-ra cserélte a Jaguár az addigi Alpine és B&W hangszórókat. Emellett a "Premium" szinttől a csipogók szürke dómosak, de később létezett feketében ugyan ez a minőség. Nekem csak a 2010 körüli világ érdekes, annak néztem utána és annak a komponenseihez tartom magam.

Alaposan áttanulmányozva a régi prospektusokat, kiderült hogy az 1CD-s egységnél is létezett mp3-as lejátszás opcióban, biztos vagyok benne hogy ez szoftveresen kapcsolható feature, mivel az 1CD-s lejátszóból csak egyféle volt a típushoz.

A Basic szinthez képest a Premium jeletős lépés ( remélem :) ) a komponenseket tekintve és biztosan onnan tovább a B&W is amit nagyon dícsértek a Hifi szakoldalak, de a B&W rendszer centerjeit, ajtóba való közepeit és a drágább erősítőt még kb 60eFt-ért tudnám plusszban beszerezni a "Prémiumhoz" képest és ritkább, többet kell rá vadászni, ezért a középső szint elérését tűztem ki célul. Ha esetleg vacakul szól, akkor még mindíg tovább lehet lépni, mivel a már megvett hangszórókat nem kell cserélnem. A "Prémium" rendszer összerakása használt elemekből anyagköltségben kb 130eFt, ami egy jó gyári autó hifiért szerintem nem sok.

Következőket vettem hozzá, árakkal és forrással:

  • 1db pótkerék alatti bass láda: 38000Ft szállítással Lengyelországból agatpro.pl -ről
  • 4db ajtó mély-közép hangszóró, sárga kevlár B&W: 41000Ft szállítással Lengyelországból allegro.pl -ről
  • 4db ajtó magas sugárzó szürke fémdómos 3 új: 19000Ft szállítással, Anglia xjkltd.co.uk -ről
  • 1db Alpine gyári erősítő, a "CD"-végű 28000Ft szállítással, Angliából ebay.co.uk -ről
  • 1db 3 ágú optikai kábel MOST csatlakozós 1anya, 2apa: 7400Ft szállítással, aliexpress.com -on Kínából

Tanulság a beszerzésben az volt, hogy az allegro.pl -ről jobb áron lehet beszerezni dolgokat, mint ebay.ről és a szállítás is olcsóbb Lengyelországból. Némi hátrány, hogy jórészt nem beszélnek angolul. Az xjkltd.co.uk pedig általában drága, de a magassugárzókat fillérekért adják, csak a szállítás miatt lett a végén 19eFt.

A 2010-es erősítő a következő a bordázása jellegzetes, a 2012-es típusok már mások és azokon más a hangszóró kimenő csatlakozó is.

wp_20160302_20_33_43_pro_1.jpg

Érdemes a két alu tartóval együtt megvenni, anélkül nehezebb a beépítése. A csatlakozóit nem fotóztam, mert ha ezt az erősítő típust: 6H52-18C808-CD veszi (másik oldali címkén nagy betűkkel rajta), akkor minden stimmelni fog a 2010-es és régebbi évjárattúaknál.

Megjött a mélyláda is, szép darab, állítólag tisztán is szól:

wp_20160304_19_22_05_pro_1.jpg

A 2014-2015-ös évtől létezik a gyári sub ládából egy gyári kb fele ekkora, ami azért hasznos, mert marad mellette hely pakolni a pótkerék üregbe. Ez a teljes méretű láda és a felé rakott mankókerék teljesen kitöltik a helyet.

A többi megrendelt tartozék még úton.

 

  A 6CD-s lejátszó beszerzésén gondolkozom, de ha az erősítő összerakás után (optikai kábel még utazik...) nem fog plug&play működni akkor úgy is hozzá kell nyúlni az autó konfigurációt tartalmazó CCF fájlhoz és beállíthatom az 1CD-s lejátszón is az mp3 lejátszást no meg a költségekkel sem akarok elszállni. Az optikai kábelből azért kellett új, mert az eredeti csak a navihoz futott hátra, nincs rajta plusz csatlakozási lehetőség, de hogy könnyű legyen a csere, az autó elejéből egy apa csaltakozós kábel fut hátra és a csomagtartó rész erre dugható. Optikai kábelből mindíg gyűrűt kell venni, két eszközhöz 3 ágút. Íme a Jaguar XF-hez való MOST csaltakozókkal;

most_optikai_gyuru.png

 

Az a kis kék pöcök azért érdekes, mert az egész kábelezés szétszedhető a narancssárga optikai szálak egyessével (gyakorlatilag kettessével kell) cserélhetők ha rövid lenne a kábel.

 

Aki esetleg belevágna a Bowers&Wilkins rendszerbe, az erősítőből a már leírt típusból a "DD" végűt keresse. Azon van egy plusz csatlakozó, ahol a centerek és az ajtó középsugárzók meghajthatóak. A csomagtartóban a kábelezés ki van ahhoz is építve, csak rá kell dugni az előkészített plusz csatlakozót az erősítőre (thx Jaguar). Igen most meg azt írtam az ajtó középsugárzók egy másik csaltakozón vannak, nem a magasakra kötve, amíg a cikk elején az ellenkezőjét. Nos az én kábelezésemben 2x3 vezeték van bekötve a B&W plusz csatlakozójába, de maga a csatlakozó 2x5 vezetékes lehetne. Gyanítom hogy itt van valami turpiszság, az enyémnél biztosan a 3 centert lehet itt még bekötni és az ajtó középsugárzók a magasról mennek, de a csatlakozó alapján léteznie kell mégis egy olyan kábelkorbácsnak, ami felhasználja az 5 hangszórót fűggetlenül a "Premium" hangfalak csaltakozójától. Szerintem.

B&W rendszer plusz hangsugárzóiról a Jaguar gyári dokumentáció azt írja, hogy a centerek teljes spektrumúak, az az ajtóba pedig plusz középsugárzók kerülnek. Nos ehhez képest, a bontott autók alapján kb 2011-ig úgy tűnik, hogy az összes, 5db plusz hangszóró egy típusszám alatt futó, citromsárga kevlár középsugárzó. Láttam olyan 2012-es utolsók közötti B&W rendszert ebayen, amiben valóban a centerekben van középen egy beépített csipogó, de szerintem a korábbi évjáratokra ez nem igaz. Emellett legutolsó szériás B&W-nél az ajtó mélyközép nagy hangszórók szőtt kevlárok mint a citromsárga, de kék színűek.

Átnéztem az autó HiFi kábelezését és kiderült, hogy az összes szintre egyforma és úgy oldották meg a "Basic" szintet, hogy a rádiótól először hátravezetik az erősített jelet, majd ott ahol az erősítő lenne, rádugják a "Premium" rendszer kábeleire. Jó fejek a Jaguar mérnökök, ezer köszönet a megoldásért. Persze amiatt amit a B&W plusz hangszóróknál írtam, lehet még az ajtó középsugárzóknál valami kis varia, de az én kábelemről is elvileg meghajthatóak lennének a tweeteekkel közösítve.

wp_20160304_19_31_46_pro_2.jpg

Így az upgrade első lépései könnyen mennek, a subláda csatlakozója is a kábelkorbácsban a helyén a fotón jobbra alul, a rádióerősítőtől jövő csatlokozót csak szét kell húzni és az Alpine erősítőt rádugni a hangszórók felé továbbmenő kábelkorbács csatlakozójára.

MOST - erről az optiaki kábelnél írtam, ez a legújabb, autóiparban általánosan használt multimédia buszrendszer rövidítése. Az XF-ben 20MBites optikai gyűrűn kötötték össze a rádiót, erősítőt, központi kijelzőt, navigációt, bluetooth illesztőt, stb. Mindenkinek javaslom az ide kapcsolódó wikipedia oldalt, nagyon hasznos. A MOST csatlakozója csabványos négyzetes, pl Audi, VW ugyan olyan, mint a Jaguaré. Nem tévesztendő össze a régebbi Jaguarnál használt optiaki kábelekkel és azoknak a csatlakozóival. Hifi upgrade szempontjából az a lényeges, hogy a csatlakozó szabványos, a MOST-ra elvileg plug&play feldughatók új eszközök, szabvány szerint.

 

Persze az autónak egy konfigurációs fájlból kell dolgoznia, anélkül honnan tudja pl a központi kijelző, hogy milyen menüket mutasson és melyekhez nincs is eszköz a rendszerben. Ezt a konfigurációs fájlt hívják CCF-nek. Első lépésben majd összedugok mindent és várom a csodát, ha nem jön egy nyikkanásnyi hang sem az erősítőből, akkor ráérek a CCF fájl átírásán gondolkozni, hogy a rendszer felismerje.

 

Időközben kipróbáltam, a navi helyére bedugtam az erősítőt és láss csodát... nem ismeri fel automatikusan az autó. Csak a nagy csend honolt odabenn. 

 

Ahhoz, hogy az autót fel lehessen konfigurálni az erősítőhöz, szükség van egy Mongoose USB-OBD2 átalakító kábelre és a hozzá tartozó JLR szoftverre. Nos, aki ilyen mélységig nem akar belemenni az ne próbálkozzon a hifi upgraddel, a márkakereskedés az anyavállalatra hivatkozva elutasít minden olyan cserét és hozzá kapcsolódó konfigurálást, ami az eredeti felszereltségen változtat. Megértem őket és az autó átkonfigurálásról nem is írnék emiatt. Az eredeti Mongoose kábel JLR által elismert eszköz ebben nincs semmi titok, olcsóbb kínai verziói is keringenek a neten, én is abból rendelek a többit pedig az internet sötét bugyraiból ki lehet deríteni, azt én már nem írhatom itt le.

 

Egyenlőre itt tartok, várom, hogy a hangszórók és az optikai kábel beérkezzen, plusz ma rendelek egy Mongoose kábelt, Ha megjött minden és indulhat a maszekolás, akkor bővítem majd a cikket.

 

Nos, megérkezett minden alkatrész és most kétfelé indulhatok el a Hifi upgrade befejezéséhez;

 

1) Ha nincs lehetőség az autó szoftver konfigurációjának módosítására, akkor a mélyközepeket ki lehet cserélni a citromsárga Bowersekre, csipogó csere a szürkékre, a középsugárzók is mehetnek az ajtókba a rendszert továbbra is a rádióerősítő működteti, nem fog összeomlani a 2 ohmos hangszóróktól és a mélyláda meghajtható egy a gyári erősitő üresen maradó helyére berakott vonali erősítővel. Erre a célra vettem egy monoban 400W-os névleges teljesítményű olcsó Pioneer erősítőt, amin volt vágási lehetőség a mélyládához és volt vonali bemenete, tápfeszültségre be és kikapcsoló funkciója.

 

Íme az új hangszórók a magas és a mélyközép, a narancssárga kárpit leszedő ajánlott, hogy ne egy törött, zörgő ajtónk legyen a művelet végére.

magas_mely_karpitleszedo.jpg

A kárpit leszedése nem bonyolult, először a négy tartó csavart kell eltávolítani, nem is a csavarokra kell vigyázni, hanem a takaró műanyagokra, ne sérüljenek, bejelöltem hol kell őket keresni, az ajtó behúzónál a fogantyú mögötti szürke műanyag lapokat kell lepattintani. Óvatosan...

ajtokarpit.jpg

Az ajtót számos pattent tartja. Ezek húzásra kiugranak a helyükről, nem törnek el. A bal alsó lekerekített sarkán kell a kárpitot először feszíteni és onnan kezdve sorra pattan majd ki. Mindenhol a kárpitkiszedővel érdemes  feszíteni, nehogy eltörjön a pattentok foglalata az ajtókárpitban. Ha minden pattent engedett, alulról felfelé haladva, akkor az ajtót már csak felül a fotón bordó rész alatti sín fogja tartani. Ez kicsit eltarva, szélétől húzva, feszítve, sorban kipattintható szintén. Az ajtót ekkor már csak a kábelek és a kilincs bowdene tartja, a levételhez ezeket ki kell akasztani/oldani.

A csipogók és mélyközepek cseréje igazán egyszerű, csak be kell csavarozni a régi fekete membrános, Mondeoban is használt Ford hangszórók helyére.

bowersahelyen.jpg

Ellenben a középsugárzóhoz ki kell vágni az az ajtót, szerencsére a hangszóró kábelezése és csatlakozója oda van húzva, a fekete csatlakozó fehér tartóval (éljen a kisszériás gyártás ahol nem variálnak, ha nem muszály). Azért döntöttem a beszerelése mellett, mert amikor meghallgattam a középsugárzó nélküli "Premium" szintű rendszert, azt kell mondanom, hogy középsávban hiányos.

kozepsugarzo_csatlakozo.jpg

Kivágni pl forrasztópákával lehet, de óvatosan, a műanyag lap mögötti hangszóró textilt érdemes a helyén hagyni, így nem látszik, milyen minőségben sikerült a kivágás :). Ha csak az aluminium rács maradna, az nem elég, túl átlátszó. Itt már bejelöltem és melegszik a páka.

kozepsugarzo_kivagasa.jpg

A középsugárzó alá kell egy parafa vagy hasonló távtartó, hogy a membránja biztosan ne érjen bele az ajtó műanyagba és ne rezonáljon, illetve hogy letömítsük a hangszóró peremet, utána simán belecsavarozható a fekete ajtókárpit lemezbe, rövid önmetsző csavarokkal.

Ami még fontos, hogy nincs szükség keresztváltóra, a középsugárzó valójában teljes spektrumú, a csipogók piezok, melyeknek saját maguknak vágnak. A mélyláda pedig egy külön erősítőre kerül, amiben lennie kell mélyládához vágási fekvenciának 80-100Hz között, a legjobb ha állítható.

Az ajtókárpit visszarakásakor majdnem elfelejtettem a kilincs bowdenét bekötni, nem is tudom miért írom le, más biztosan nem ilyen feledékeny. ;)

 

Első próbálkozásnál a gyári erősítót bekötöttem, erről itt egy fotó,

gyari_erosito.jpg

erre nem történ persze semmi, így került a helyére a Pioneer: A névlegesen 400W-os erősítő éppen elbír a szerintem kb 60W-os Bowers mélyládával :). A rendszert tovább lehetne javítani, a 2) ponttal, gyári Alpine erősítővel és azt még tovább a 7.1-es Dolby Surround rendszerrel. De nem vagyok telhetetlen, most jól szól és sok munka van már benne. A gyári Alpine erősítővel viszont így túlvásároltam magam, eladásra vár.

 

2) Második opció lett volna, minden hangszóró kicserélve, mint az 1) esetben, de a teljes rendszert a gyári erősítő hajtja meg az optikai kábelen, miután az autó szoftveresen hozzá lett konfigurálva. Ennél a megoldásnál további probléma, hogy a gyári erősítő egy ausztrál Jaguar guru szerint csak a 6 CD-s rádióval fog együtt dolgozni és a 6 CD-s rádiót is fel kell konfigurálni, nem elég beszerelni. Ha valaki erre rászánja magát, akkor az allegro.pl-en ezt is jó árban be lehet szerezni.

 

A Jaguar beállított konfoguráció upgradeléshez a legbiztonságosabb út egy kanadai cég eszközével érhető el, írtam nekik, van Jaguar verziójuk de ez az eszköz kb 150.000Ft + ÁFA + vám, viszont bolondbiztos, nagyon egyszerűen használható és mindeféle átkonfigurálásra jó. 

 

https://www.gap-diagnostic.com/support/medias/    és ott a video3 a lényeg.

 

Nem tudtam megmagyarázni magamnak sem, miért költenék ennyit még a Hifi upgradelésére, így az 1) utat választottam.

 

  Az eredmény nem lett rossz, olyan szempontból felemás, hogy a rádióerősítő bár próbál tisztességesen helytállni, de nincs elég teljesítménye, közepes hangerőn még tisztán szól azért van benne 240W teljesítmény, amihez még hozzájön a mélyláda vonali erősítője, de erősen meghajtva túlvezérelt lesz. Mondjuk így is jobb lett számos feláras prémiumnak eladott autóhifinél amit hallottam mostanában, csak a maximalizmusomat bántja, hogy nem hibátlan. :)

 

A Mongoose kábellal próbáltam amúgy átprogramozni az autó CCF fájlát, de az másik napra egy másik, elég hosszú és viszontagságos történet.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr48475704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása