Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

Jaguar XF, XJ 3.0d vezérmű szíjak cseréje (első 160ekm/10év, hátsó 230eKm/9év)

2019.10.20. 00:18 Kercerece

  Az autóm 9 éves és ez az a kor, ahol lassan csereéretté válnak a vezérmű szíjak, a többesszám helyes, a 3.0d blokknak kettő is van :)

 

- Első szíj; ez a klasszikus vezérmű szíj, a főtengelyről hajtja a vezérmű tengelyeket. 3.0d-nél 160.000km / 10év a csere periódusa. Szétszedéskor egy Dayco szíjat találtam a motorban, mivel 44.000km-nél vettem, ezért feltételezem, ez a gyári beszállító. Cserélhettem volna 10 éves korában, de épp volt egy kis szabadidőm, így megcsináltam a napokban, no meg tartok a 10 éves szíjaktól.

 

- Hátsó szíj; az üzemanyag szivattyú a főtengellyel szinkronban működik, legalábbis a 2010-es évjáratnál, korábbi 2.7d-n úgy olvastam nincs szinkron, ez a szíj a blokk tűzfal felőli oldalán :). Cseréje 230.000km / 9 évnél kötelező. Gondolom mivel a blokk melegebb oldalán van, ezért kell korábban mint a fő szíjat, de mivel rővid, a kilométereket bírja. Minden amit leírok 3.0d specifikus, 2.7d-nél a fő vezérmű szíj csere periódusa is más, 7 évet hallottam.

 

Nagyon praktikus a két szíjat egyben cserélni, több óra munka megspórolható vele, másodszorra így csinálnám, illetve a vízpumpa, hosszbordás szíj cserét is érdemes az első szíjjal egyszerre megtenni, részletek később. 

 

- A hátsó szíjat még tavasszal cseréltem, az üzemanyag szivattyút be kell zárni a fotón szereplő szerszámmal, megvettem, persze a kínai verzió olcsó de nem egy plug&play eszköz, némi beköszörülést igényelt, ha valakinek szüksége van rá, eladó olcsón, beállítva :)

uzemanyag_szivattyu_tool.png

 Az üzemanyag szivattyú mellett a főtengelyt is gyári utasítás szerint rögzíteni kell, ehhez a fő vezérmű szíj cseréjéhez elengedhetetlen szerszám ez a piros kistáskás;

elso_tool.png

 

  1. Vegyük sorra a hátsó vezérmű szíj csere lépéseit;

 

- Beszerezni a szíjat és a feszítőt (no és a fenti szerszámokat) a kivett alkatrészekről találtam fotót, az alkatrész szükséglete kevés;

hatso9.png

- Főtengely és ezzel a vezérlés lezárása;  ehhez a bal felső nagy dugó kell a piros kistáskából. A főtengely záró nyílás nincs jó helyen; az indító motort ki kell hozzá mozdítani a helyéről. Az indító motor a motor jobb oldalán van, a váltó harang (motor harang) -ba csavarozva, a kormánymű felett, tehát az alsó borítás először le. Nem kell teljesen szétkötni az indító motort, csak a hátsó három tartó csavarját és a két elsőt, a kábelei maradhatnak, így már kimozdítható a helyéről. Az indító motor felett közvetlenül lesz egy fekete dugóval lezárt nyílás, no oda kell majd bedugni az a sonkás dugót. Két emberes munka, mert egyvalaki fenn forgatja a főtengelyt a főtengely végi csavarnál fogva (óramutató járásával megegyezően), amíg lenn a másik figyeli az indítómotor lyukán keresztül, hogy a lendkerék tárcsán mikor tekeredik arra a lyuk, amibe majd kicsit tovább tekerve, beleillik a sonka végén a záró tüske. A főtengely forgatásához persze ki kell szerelni a levegő szűrő házát, meg még 1-2 levegő elosztó csövet. Mindezt a sok macerát megspórolandó, a hátsó vezérlés a főtengely rögzítése nélkül is kivitelezhető szerintem. Elég összejelölni hol állt a vezérműtengely a blokkhoz képest, a szíj átvágása előtt.  

- A hátsó vezérlés eléréséhez elég sokat kell bonani A kereszt merevítő, ablaktörlő lapátok, műanyag borítás az ablakrörlő motor felett (óvatosan, ne törjön semmi) jön le.

hatso2.png

hatso3.png

A fékfolyadék tartály körüli fekete védőborítást is le kell csavarozni (még következő fotó is fenn lesz, ez ne tévesszen meg)

hatso4.png

 Az olajszűrő és a tűzfal közötti blokkon lévő paneleket le kell venni, az összes hátul futó kábel, cső rögzítést kicsavarozni, útban lévő csöveket szétkötni (óvatosan, vízcsövet ne). Lassan közeledünk a motor hátuljához, egyre több a hely, bár még nem látszik a blokk vége :). A szerelési zóna a fotón az ablaktörlő kék konzol alatt a blokkig tartó terület a motor mögött :) :). A fotón középen, a három lyukas, kis konzolt is le kell szerelni, így már szinte őrjítően sok hely lesz :).

hatso5.png

Lesz egy hátul, a tűzfal és a motor között futó cső, ami miatt nem lenne hely a hátsó borítás lepattintásához, azt  a csövet szét kell kötni és kicsavarozni a tartó pontjait. Lesz egy trükkös csavarja, szemben állva jobbra lenn az EGR szelepnél:

hatso6.png

Idáig eljutni jónéhány óra, legalább is egy olyan hobbi barkácsolónak, mint nekem.

-  Itt pihenésképp ajánlott egy tea/alkoholmentes sör/kávé

- Hátul bár látni nem annyira lehet, de a blokkon van egy lepattintható fedő, két pántja jól látszik a blokkon felül, ha azokat felnyitjuk, akkor (ha csináltunk már elég helyet) a műanyag fedő levehető, kiemelhető. Alatta ez a látvány fogadná az embert, ha oda látna, a telefon odafért elforgatva (a szíj a vízszintes), de ilyen pazar belátás egyébként nincs;

hatso8.png

A fotón alul a vezérmű tengely, felette (mellette, a motor közepe felé) a szíj feszítő és ami nem látszik, de még ezek felett (mellettük motor közepe felé) az üzemanyag szivattyú szíjkereke. A hely kicsi, de ha lenne hely, akkor nem lenne kihívás és akkor minek csinálni :). Ezt már csak megemlékezve a giga méretű szívásról írom, nem nem volt jó, már emlékszem :).

- Az üzemanyag szivattú szíjkerekén van két furat, abba pontosan beleillik (khmm, a kínai csak köszörülés után) a lezáró szerszám és a nyelének a végén a tüskének éppen bele kell illeszkednie a blokkon egy furatba. Addig kell forgatni a főtengelyt (vezérmű tengely végét, annak, aki a következő pontnál egyszerűsít), amíg a záró szerszám nyele autónak szemből nézve balra-lefelé állás között kb félúton nem áll és a tüske belecsúszik a blokkon lévő lyukba, így a szivattyú le lesz zárva. Ez az állapot adott, ha a következő pontban a főtengely be van forgatva és lezárva, különben a lezáró tüskével próbálgatva meg lehet találni.

- Bezárja az ember a főtengelyt alul, amit írtam, elég sok munka (ha a másik vezérmű szíj is cserés, akkor úgy is kell), vagy legalább a középső nagy csavarnál meg kell valakinek tartania a vezérműtengelyt, nehogy elmozduljon. Legjobb, ha a kulcsot rárakod és bejelölöd a blokkon, hogy pontosan hogy áll. De aki biztosan nem akar hibázni, az szépen alul zárja le a főtengelyt.

- A szíjat szimplán le kell vágni. De nem felül, ahol a legegyszerűbb mert elmozdulhat a vezérmű tengely (ha nincs a főtengely alul lezárva), hanem alul a feszítőnél, ahol a sima oldala fog leszaladni, nem a fogazott.

- Ezután egy helyszíni "szemle" tapintással, hogy áll a feszítő, majd le lehet csavarozni és kidobni.

- Új feszítő fel, a meghúzási nyomaték 23Nm, kis nyomatékkulcs fér csak be, ha jól emlékszem. A feszítő záró tüskéje maradjon a feszítőben.

- A vezérmű tengely szíjtárcsát a tengelyhez 3 kisebb csavar tartja, ezeket meg kell lazítani (vezérmű tengely nem mozdulhat el...), csak lazítani szabad 2 fordulatot, hogy az új szíj fogai felfeküdjenek.

- Az új szíj felrakásához az üzemanyag szivattyút záró szerszám le, szíj fel, majd szerszám vissza. A szíjon van két jelölés, azoknak pontosan ott kell lenniük, ahol a vezérmű és üzemanyag szivattyú tárcsáin is vannak. Ha eddig mindent jól csináltunk, akkor ott kell lenniük. A szíj ekkor felül feszes, a fogak szépen felfeküdnek a tárcsák fogain. Erről találtam egy illusztrációt, idegen tollak de most jól jönnek, legalább az elrendezés is látszik;

hatso_jelolesek.png

- Az új szíjfeszítőből ki lehet húzni a záró tüskét, amitől az megfeszíti a szíjat, ettől a vezérmű tengely független (csavarokat kitekertük) szíjtárcsája annyit mozdul, hogy minden rendben megfeszüljön.. 

- Eztután a vezérmű tengely szíjtárcsájának a három rögzítő csavarját meg lehet húzni, ezeknek is 23Nm a nyomatékuk.

- Az üzemanyag szivattyúról a záró szerszám le, a vezérlés porvédő műanyag házát kis ügyeskedéssel vissza lehet rakni, a záró fülei közül a belső elérése szinte művészet, de nem lehetetlen, főleg polipoknak.

- A főtengelyről a záró szerszám levétele, porvédő (jelentő kihívás) és az indító motor visszarakása. Az indító motor két nagy rögzítő csavarját 40-50Nm között, szóval jó alaposan meg kell húzni, a hátsó 3 talán 25Nm volt.

- Minden időrendi sorrendben visszafelé kerül a helyére, az ablaktörlő motor feletti burkolatok szélvédő üveghez illesztése türelmet és figyelmet igényel, érdemes még levételkor tanulmányozni, mi rögzíti és hogyan.

 

A teljes csere kb 10-12 órás munka elsőre, de itt-ott elakadással, tapasztalat hiánnyal lehet ennél is több.

 

2) Első verzérmű szíj csere; jó hír, hogy itt több a hely, de ez sem lesz gyorsabb, sőt, a két szíj egyszerre cserélése több közös lépést tartalmaz, amivel sokat lehet spórolni; alsó borítás levéltele/felrakása, indítómotor elmozdítás, főtengely bezárás.

Amit még a szerelés előtt leírnék, a vízszivattyú cseréje azért indokolt, mert úgy is egy vízcsövet szét kell kötni, ami miatt úgy is le kell ereszteni a hűtővizet és a hosszbordás szíj is útban lesz, 9-10 évente azt sem árt cserélni.

 

Így a vezérműszíj csere hozzávalók, mint beszerezhető például a kovacsauto.hu -nál, egyáltalán nem drága;

- Vezérműszíj készlet, feszítővel, görgőkkel

elso_hozzavalok.jpg

- Vízszivattyú

- 10L hűtővíz (megfelelő minőségű, narancssárga, vagy a rózsaszínből és a GM gyári rózsaszínt vettem)

- Hosszbordás szíj (fenti képen)

- Hosszbordás szíj feszítő, ha az autó sokat futott, nálam nem, ezért fennhagytam az eddigit.

- No és a vezérlés záró szerszámok, amit már írtam, fotóztam fentebb.

 

A szerelés lépései;

- Alsó nagy takaró lemez levétele

- Első lökhárító alatti takaró lemez levétele; vigyázat, bele van kötve két érzékelő, vékony kábellal, a műanyag lemez brute force levétel/kipattintása előtt a két érzékelőt szét kell a csatlakozóiknál kötni.

- Hűtővíz leeresztése, a hűtő sarkánál alul lesz a leeresztő csavar. Kb 10l fog kijönni, nagy teknővel érdemes készülni. A hűtővíz tágulási tartály fedelét le kell csavarni, a víz szépen lassan kb 10-15 perc alatt folyik ki

- A motor előtti részen el kell kezdeni kibelezni az autót, hogy legyen hely levenni a vezérlés porvédő bukolatait; a levegő szűrő háza, többi levegőt szállító cső, ami kivehető az ki is jöhet, a pillangószelep előtti bordázott műanyag dobozt (középen a fotón) felül egy záró kipattintható gyűrű, balra lenn egy csavar tartja, meg a balról bele futó cső bilincs;

elso0a.jpg

elso_0.jpg

Némi bontás után egész sok lesz a hely, autószerelő mércével, pl hűtőt, ventillátort ki sem kell venni;

elso1_a.jpg

- Ezen a fotón a hosszbordás szíj még fenn. Levenni egyszerű, a szíjfeszítőn van egy négyzetes nyílás, amibe egy dugókulcs átalakító éppen beleillik, nyomatékkulccsal lenyomva a feszítőt, lejön a szíj. A nagy dugókulcsból egyel kisebbre alakító kell a lyukba, 3/4-ről 1/2-re átalakítónak hívhatják talán ?

- Ezután a főtengely végi szíjhajtó tárcsa és a vízszivattyú tárcsa (az a 3 csavaros a képen) levehető.

- A hosszbordás szíj feszítőt is le kell csavarozni, akkor is ha nincs szükség a cseréjére.

- A főtengely tárcsa mögött fut egy vékony fémcső, az alsó csavarját (is) ki kell venni, hogy szabadon mozoghasson 

- A vezérmű ház bal/jobb burkolatai előtt, felett fut még számos kábel, tartó konzol, minden ami a fekete első borítás hátsó pereméig van pattintva vagy csavarozva, azt le kell róla venni. A fotón látszik, hogy egy vízcső is elfut keresztbe felül a burkolatok leőtt, az EGR hűtők csöve, középen bekötve a blokkba. Azt a csövet középen ki kell kötni a blokkról, hogy el lehessen mozdítani, emiatt eresztettük le a hűtővizet, jobban szétkötni nem szükséges.

- A bal oldali vezérmű ház burkolat előtt lesz még egy konzol, egy levegő valamerre vezető cső rögzítés és felette egy kis műanyag dobozka, amibe egy pici gumicső fut, ezeket mind ki kell mozdítani a helyükről.

- Ha mindez kész, a két fedelet csavarjaitól megszabadítani, alaposan ellenőrízve mert alul is tartják csavarok, le kell hogy jöjjön a burkolat eleje, majd ezek után a főtengely körüli alsó, harmadik burkolat darab is levehető. Vigyázat a burkolatok közepén is van 1-1 csavar.

- A vízszivattyút is cserélni illik 9-10 évesen, hogy máskor már ne kelljen szétszedni. Néhány csavar tartja, ezek kicsavarása után gumikalapáccsal kikocogtatható a helyéről. 

- Ezen a képen már cserélve, csillog-villog, kb ez a látvány tárul elénk, a vezérmű tengelyeken szerencsére semmi bonyolítás nincs a turbo dízeleknél pl nincs VVTi és a vezérlés csak 1-1 szíjkerék, többi megoldva a hengerfejben, azokra a belső alkatrészekre nincs csere periódus és nincs is rá szükség. Középen, ahol a V összefut, még nem írtam, de értelemszerűen azt a hosszbordás szíj görgőt le kell a 3 csavaros konzolával együtt venni, mert a vezérmű szíj cserét akadályozná, a fotón már nincs fenn.

elso1.jpg

 

- Jónéhány óra van ekkorra a szerelésben én most csak az emlékek felidézésétől meg a gépeléstől kiszáradtam, fontos a folyamatos hidratálás, ennél a pontnál nem is árt kicsit megpihenni, jön a precíziós munka. A sört én is felpattintom, egészségetekre !

- A fő és vezérmű tengelyek rögzítése következik. A főtengely rögzítését már leírtam a hátsó szíj cseréjénél, itt kötelező ! Annyi bennen a turiszság, hogy a vezérmű tengelyek fele annyit fordulnak, mint a főtengely, ezért egyik zárható állásában a főtengelynek rögzíthetők, a második főtengely körbefordításkor pedig nem. A vezérmű tengelyek rögzítéséhez a következő fotón látható tüskéket kell használni 1-1db-ot és kb ebben az állásban lesz a lyuk a blokkon, a vízcső alatt kukucskál ki a tüske vége, a tüskék a vezérmű tengelyt rögzítik a blokkhoz, de nem a vezérmű tengelyen lévő szíjkereket;

 

elso2.jpg

 

- A vezérmű tengelyek szíjkerekeit 3 csavar tartja, ezeket meg kell lazítani (1-2 fordulat), hogy a szíjkerekek szabadon mozogjanak (a csavar átmenő furatokban van elfordulási lehetősége a vezérmű tengelyhez képest) de nem kicsavarni teljesen.

- Szíjat levenni a feszítő lecsavarozásával lehet, a feszítő elég rossz helyen van, a főtengely felett, a fotón nagy cső mellett, így elég kevés a hely, a nagy csövet nem lehet teljesen kivenni, csak elmozdítani a helyéről.

- Ha a szíj lenn, fontos, hogy a két vezérmű szíjkereket szemből nézve az óramutató járásával megegyező irányba annyira el kell fordítani, amennyire a tüskéktől, csavaroktól lehet (néhány fok).

- Az új szíjfeszítő felrakható, de csak lazán becsavarozva, nem meghúzva, meghúzásra kezdene feszíteni.

- Cseréltem a vezető görgőket is, a gyári utasítás szeint nem kell, de úgy is benne volt az INA készletben. Ezekre 23Nm-es értéket találtam, de azért inkább 30-al húztam le őket.

- Új szíj fel, itt is; fontos, hogy a szíjat a főtengelytől kezdve húzás irány ellen, tehát az óramutató járásával ellentétesen (szemből ránézve) kell felrakni, mindenhol feszüljön, a fogak feküdjenek fel a felső szíjkerekek fogain. Ha így van felrakva, akkor nincs fog átugrálás, rossz vezérlés.

- Ha a szíj a helyén, jöhet a feszítő meghúzása, van rajta egy hatszögletű lyuk, annak lefelé kell néznie. Mivel nem akar majd arra nézni, egy nyomatékkulccsal kell a hatszögletű részben ellen tartani, amíg a feszítő csavarját meghúzod. A feszítő csavar meghúzási nyomatéka 26Nm

- A vezérmű tengelyek végén a szíjtárcsák csavarjait meg kell húzni, 23Nm mind. Itt elvileg úgy kell becsavarozni, hogy közben a másik két csavaron keresztül akasztott kulccsal ellen kell tartani, de ennyit a vezérmű szíj is kibír, ellentartás nélkül.

- Ezután a két rögzítő tüske kihúzható és a főtengely záró dugó is. 

- Ellenőrzés (kötelező); két főtengely körbeforgatás után a főtengely záró dugó és a vezérműtengely záró tüskéknek egyszerre berakhatónak kell lenniük. Ha nem, akkor a szíj nem volt feszes, nem megfelelő sorrendben lett felrakva, ezért a szíj felrakást előlről kell kezdeni. Főtengelyt csak az óramutató járásával megegyező irányba szabad forgatni, de ezt már biztosan írtam valahol. Meg hogy kétszer kell a teszthez körbeforgatni az 1 és a 3 nem lesz jó.

- Alul porvédő dugót, indító motort visszarakni, bővebben másik szíjnál írtam erről.

- Innen pedig minden visszafelé fel a blokkra; a hosszbordás szíj görgő konzolának 3 csavarja 80Nm-el (!), a hosszbordás szíj feszítő 47Nm, főtengely szíjtárcsa csavarok 25Nm,

- Konzolok, műanyagba futó csavarok, fedelek 8-10Nm (tehát óvatosan).

- Hosszbordás szíj feszítőjét csak egy helyzetben lehet felrakni, két nagy bütyök segíti a helyére behúzását, a szíjat előtte kell felrakni és a szíjfeszítő görgője "mögé" kell rakni, a feszítő felcsavarozása előtt. 

- Ha már úgy néz ki kész vagyunk, akkor még nincs hűtővíz az autóban, alul a hűtő leeresztőjét be kell csavarni, felül pedig a légtelenítőt ki;

elso_viz.png

nem teljesen, a menetében van szellőző nyílás, illetve a víz tágulási tartályon is van egy kis túlfolyó csavar X-el a tetején, azt is ki kell nyitni. Indulhat a feltöltés, kb annyi bele fog menni, ami kijött, a végén a túlfolyón el kezd kifolyni, akkor lett nagyjából tele. Ezután minden vissza kell zárni. Motor beindít és álló helyzetben 2 percig pörgetni kell 2500-as fordulaton, fűtést Hi álásig felcsavarva, amíg meleg levegő nem jön az utastérbe, ekkor vizet utántölteni ha fogyott, majd motort tovább pörgetve, amíg a termosztát ki nem nyit. Ezután megint rátölteni ha szükséges, majd autó leállít, ha kihűlt, vizet újra ellenőrízni kell és max-ig feltölteni.

- Más teendő nem is maradt, mint az alsó takaró lemezek visszacsavarozása, ez levezetésnek még épp elég.

 

Akinek nincs kedve a fentieket végigcsinálni, az legalább látja, miért fizet a szerelőjének, de remélem lesz olyan is, akinek segíthettem némi támponttal, hogyan kezdjen neki.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr8515235686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása