Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

ZF 6HP26, 6HP28 (Jaguar XF, XJ) automata váltó olajcseréje, karbantartása

2017.04.15. 19:08 Kercerece


 A ZF filled for life egységként kezeli a 6HP26, 6HP28 váltókat, de a life persze sokkal rövidebb, ha nincs karbantartva, az utóbbi időben enyhítettek is a gondozásmentes jelzőn és kijött egy ajánlásuk, ami szerint 35.000 és 160.000km között ajánlott a váltó olajat cserélni, terheléstől függően. 

 

Több helyen is említik nálam hozzáértőbbek, hogy a váltóolaj tulajdonságai 80.000km után elkezdenek gyorsan leromlani. Ezért cseréje szerintem kötelező. Az autóm lassan karcolja a 80.000Km-t és szeretnék még sokáig komoly kiadásmentes váltót, ezért döntöttem a megelőző szervízelés mellett. Gondban voltam, melyik olajat válasszam, mert a Shell idevágó szabványát sok olaj teljesíti, de nem szívesen kockáztatnék (erről a váltószint ellenőrzésnél is írtam), végül a Motul ATF VI -ra esett a választásom

motulvi.jpg

 

, ez igaz nem olcsó, de teljesíti a ZF LifeGuard6, 6+ és LifeGuard8 specifikációkat is, így nem csak a 6, de a 8 sebességes váltókba is jó a Motul állítása szerint. Engem megnyugtatott, a 6 sebességesbe ez már elég jó lesz.

Mennyire lesz szükség ? Sajnos a teljes olajmennyiséget nem lehet lecserélni, a nyomaték konverterből nem fog kifolyni és nem is láttam rá értelmes ZF ajánlást. Ha csak olajcserét csinálnék, akkor elég lenne 6l, de mivel a mechatronikát ki fogom venni hogy tömítés cseréljek, így 7l kell belőle, de pontosan 7l, ha valaki először próbálja a feltöltést, akkor jól jöhet +1l. 

 

Az olaj elöregedése mellett a következők a legérzékenyebb pontok ennél a váltónál, ezeket is cserélni fogom;

  • Elektromos csatlakozó tömítése
  • Hidraulika fő tömítés
  • Olajszűrő a váltó olajteknőjébe építve, így teljes olajteknő és tömítése.

valtoalkatreszek.jpg

 

  Az olajteknő Filtran gyártmány, az eredeti is ugyan ez. Műanyag, hajlamos a megvetemedésre és ekkor ereszteni kezd a tömítésnél. A csere másik oka, hogy az olajteknő bal oldala az olajszűrő, amit úgy is cserélni illett volna olajcserekor.

 

  Az a kis négyzetes a hidraulika tömítés, ezek köti össze a váltó mechanikát a mechatronikus vezérléssel. Ha elöregszik és elkezd ereszteni, akkor elveszik a nyomás a váltóból és mint egy csendes gyilkos megöli a mechanikát. A jó olajszint és nyomás a hagyományos hidraulikus váltóknál nagyon fontos, mivel itt nem fogaskerekek viszik át a nyomatékot, hanem tárcsás bolygóművek. A hidraulika tömítésből kétféle létezik, 1-2mm a különbség közöttük, csak a 6HP26 és 6HP28-hoz valót szabad megvenni, akkor is ha fotón így néz ki a többi típushoz való.

 

A hengeres pedig az elektromos csatlakozó tömítése mivel a elektronika a mechatronikával együtt az olajban úszik. Ez is hajlamos 5-8 év alatt elöregedni és ekkor ennél szivárog el a váltóolaj, de ez legalább látszik.

 

Ezeken kívül is vannank még olyan hidraulika tömítések a váltóban, amit esetleg lehet cserélni, de a fentiekkel már a lehetséges hibák 80-90%-a szerintem kipipálva.

 

Minden beszerezhető pl az ebay -ről, de a szokásos britishparts.co.uk -en is elérhető például az elektromos csatlakozó tömítése.

 

Mielőtt nekiálltam a váltóolaj cserének, íme a szett, amire szükség lesz:

hozzavalok1.jpg

 

  • A leírt tömítések és olajteknő
  • Nyomatékkulcs, ami 8 és 10Nm -t tud,  kb +-5-8% pontossággal. Fontos az egyenletes és pontos nyomatékra húzás, kis nyomatékkulcs nélkül nem szabad elkezdeni a hidraulika tömítéscseréjét.
  • Kb 8mm átmérőjű műanyagcső a betöltéshez, 1.5 - 2m hosszú. A végére az egyik Motul olajosflaska csőrös kupakját erősítettem, úgy, hogy ne szivárogjon. Így csak az olajosflaskákat kell cserélni a kupak marad. Érdemes az összes kupakot lecsavarni előre, töltés közben már nem lesz rá sok idő.
  • A váltóolaj, csak olajcsere szűrővel: 6-7l, hidraulika tömítés csere: 7-8l . Az adatok azért hozzávetőlegesek, mert kicsit más a 6HP26 és a 6HP28, illetve bele kell számolni egy kis veszteséget, ami meg a profizmustól is függ, ideális esetben kb 0.5dl, de akár 1l is lehet. Nekem pontosan 7l elég volt, kb 0.5dl ami visszafolyt a váltóból, de már nagyon izzadtam az utolsó fél liternél, elég lesz e.
  • Lapos gurulós teknő olajleeresztéshez
  • Rövidebb végén vágott hexa kulcs az olajbetöltő és szintjelző lyuk csavarhoz, mérete a másik, olajszint ellenőrzős írásomban.
  • Tégla :) nálam ez helyettesíti a csápos emelőtt, az autó vízszintben tartásához. 
  • Ami a fotóról lemaradt és a 2 láb helyett kellene ott lennie; T40-es torx dugókulcs az olajteknő csavarokhoz és egy infra hőmérő az olajteknő hőmérséklet figyeléséhez.

 

Az olaj és tömítéscsere lépései:

  1. Régi olaj leeresztése: a fekete váltó olajteknőn alul csak ki kell a leeresztő csavart tekerni és várni. Fotót nem készítettem róla, de a 80.000km-es olaj már nem az eredeti méz színű, hanem erősen barna, mint amikor ideje cserélni sütéskor az olajat (hátha háziasszonyok is olvassák). Annak idején töltöttem hozzá egy kevés Mannol-t mert az olajszint alacsony volt, de biztosan nem attól néz így ki.
  2. Olajteknő levétele. A leszerelt olajteknő mágnesein már megjelent némi fémsár, amit a fotó kedvéért feltúrtam, de még nem vészes mennyiség. Azt azért jól mutatja, semmi sem tart örökké.
  3. magesenfemsar.jpg
  4. Ekkor előtűnik a mechatronika és egy kis fehér retesz, ami az elektronika csatlakozóját tartja fixen, ezt a pici fehér fület kell lefelé húzni,a fotón a két narancsszínű szolenoid melletti fehér pöcök. 

    A szolenoidok vezérlik a hidraulikát, kb 160.000km után javasolják cserélni, tehát kb a 2. felújítós körnél. Elég drágák, de nekem egyenlőre mindegy is.elektromostomitesretesz.jpg

  5.  Próbáltam az elektromos csatlakozót és a tömítését lefotózni (a váltó hátsó végénél van), de nem sikerült, mert egy résben rejtőzik, ezért beszúrok egy lopott fotót. Az elektronos csatlakozót nem húzni kell, hanem forgatni a fülénél fogva óvatosan kb 1/4 fordulatot és finoman kattan amikor kinyitott, ezutáni állapot a fotón:.

  6.  elektrcsatl.jpg

    A tömítést (ha a fehér retesz lehúzva, mint ezen a fotón), ki lehet húzni. No nem annyira könnyű mint a kiszerelt váltó fotóján :), de egy csőrös fogó odafér, lassan, de ki fog jönni. Érdemes megjegyezni hogy milyen pozícióban állt a henger, mert belül egy pöcök csak egy helyzetben engedi betolni az újat (a fogó nyoma a régin jelezni fogja).

  7. Mechatronika levéltele (csak a hidraulika tömítése miatt) egyszerű, kétféle csavar van az alján, a nagyobbakat kell mind kicsavarni, a szolenoidok felöli fekete műanyagban is lesz 3, azokkal érdemes kezdeni. Azért csak óvatosan, nehogy a végén a mechatronika leessen a földre, érzékeny darab. Emellett kb 1-1.5L váltóolaj fog még kifolyni, ami jó hír, mert ennyivel többet tudunk lecserélni. Amire még érdemes figyelni, a Jaguarokba rakott váltókon van vészkioldó pl vontatáshoz. Ennek a váltó felöli vége ott van a mechatronikánál a rézszínű hengeren belüli kis lekerekített végű kar és ez el fog ugrani, amikor a mechatronika lekerül, ezt majd visszaillesztéskor a helyére kell nyomni egy rugó ellenében:veszvaltokioldo.jpg
  8. Már kinn is a mechatronika, mondjuk sokkal több idő volt, mint leírni :). Nem a földre raktam, alatta egy rongy. Próbáltam kifolyatni belőle a régi olajat az olajleeresztő teknőbe, de itt még azért szivárgott némi.mechatronikakinn.jpg
  9. Előtűnik a hidraulika tömítése a fotón bal oldalon, csak egyféleképpen helyezhető fel az új, nem lehet elrontani és megáll a helyén, értelmes ember tervezte. Az új tömítést érdemes váltóolajjal előre bekenni.Jobb felső sarokban látszanak kerek tömítések, abból 4 darab kell ha valaki cserélni szeretné én nem éreztem hogy arra szükség lenne, kb 14.000Ft a 4 darab pici henger.hidraulikatomites.jpg
  10. Az összerakás legnehezebb része jön; a vészkioldó pöckét visszatolni, miközben az egész mechatronikát fogi kell és visszailleszteni a helyére. 
  11. A mechatronika fixálását a hosszani középvonalában kell először két csavarral, Majd onnan kifelé haladva (ugrálva az eleje és vége között) becsavarni a többi csavart, lazán, kézzel.
  12. Az előbbi műveletsort meg kell ismételni a nyomatékkulccsal. Fontos a 8Nm-es nyomaték betartása és a meghúzási sorrend a középvonalban kezdődjön, onnan kifelé haladva, eleje vége között ugrálva, logikusan, hogy sehol se tudjon feszülni és amiatt később a felső tömítések vetemedni. A szolenoidokon túli egyvonalban lévő 3 csavar nyomatékra húzása az utolsó lépés, a középsővel kell kezdeni. Itt már nem voltam azért annyira vidám és tettrekész, mint amikor elkezdtem :)
  13. Jöhet a hengeres elektromos csatlakozó tömítés betolása. Előtte ezt is jó alaposan be kell kenni a gumitömítéseinél váltóolajjal. Pozícióba kell forgatni, ezt 3 kis tüske is segíti, csak jó helyzetben indul el. Bemegy, lehet erőből tolni, de minden oldalán, hogy ne feszüljön. Ha a helyére került, akkor a fehér reteszelést vissza lehet tolni erőlködés nélkül, sajnos állítólag van olyan pozíció, hogy a retesz feltolható mielőtt a tömítés teljesen a helyére kerülne. Fontos hogy a tömítés teljesen a be legyen erőltetve. Akkor jó, ha a csatlakozó bedugása, visszazárása után a füles záróelem alja és a váltó alu háza között 2-3 mm rés marad csak. A váltó felöl az elektromos csatlakozó tüskés és érzékeny az elektrosztatikus feltöltődésre, ezért sem szerszámmal véletlenül a hengeres tömítésen belül nyomni se fogdosni nem szabad.
  14. Innen már gyerekjáték az új olajteknő felhelyezése. Előtte természetesen le kell törölni a felületet, amire felfekszik. Az olajteknő meghúzási nyomatéka 10Nm és az olajteknő középső csavarjaitól kell kifelé haladni, itt is oldalanként felváltva, hogy a műanyag elem szépen rásimuljon a fémre.

 

Hurrá, van egy szuper váltónk, de még eléggé olajhiányos.

 

Üres váltó  feltöltése 3 fő lépésben történik:

I. Leállított autót addig kell tölteni, amíg az olaj el nem kezd kifolyni az olajszint jelző csavaron. Ez a váltó oldalában van, ehhez kell a nyesett hexa kulcs, írtam már róla a váltó szintellenőrzéskor, lehet hogy kicsit kalapálni is kell, mert 35Nm-el van becsavarva.valtoszintcsavar.jpg . A legjobb ha a lehető legtöbb olaj kerül a száraz váltóba indítás előtt, én például megemeltem a kocsi hátulját  a betöltő nyílás oldalán, majd jöhet a kórházasdi a fotón nem látszik, de természetesen az olajos flakon alja ki volt lyukasztva, de úgy, hogy ha le kell tenni amikor félig van, akkor a lyuk felülre essen és ne follyon szét a drága olaj. A flakonokat úgy lehet cserélni, hogy a kupak fix, csak a flakont kell rácsavarni, miután kiürül, könnyű levenni is így.

korhazavarosszelen.jpg

Nem, nem öltöztem túl a szereléshez, az egy kikopott ing :) és a kart legalább védi. A cső U alakú lelógása ha az olajleeresztő teknőbe esik, akkor nem lesz olajmocsár a kocsi alatt, a teknő meg az olajszint ellenőrző lyuk alatt van. Nem árt, ha a műanyagcső a kipufogótól is el van alul tartva :), könnyű úgy hajlítani.

II. Amint a betöltő lyuknál elkezd kicsöpögni, akkor az épp soron lévő flakon mehet a földre ( ha jó helyen a flakon alján a lyuk :) ) és ekkor usgyi, de is lehet indítani. Csak P-ben, kézifékkel, bekapcsolt klímával. Erre a váltó elkezdi felszívni az olajat, a csöpögés abbamarad. Ha a kocsi hátulja meg volt emelve, akkor vissza kell ereszteni vízszintesbe. Addig lehet folytani a feltöltést, amíg újra el nem kezd csöpögni. Ha valaki türelmetlen és az itt még alacsony olajszint mellett kapcsolgatja a PRND-t, akkor annak "Gearbox Failure" üzenet a vége, de türelem, csak az alacsony szint miatt.

III. Meg kell várni, a földre rakott olajosflakonnal megszakított töltéssel, járó motoral, amíg a váltó fekete olajteknője 30-35 fokos nem lesz (ezért kell az infra hőmérő) és onnantól jöhet a váltó szint ellenőrző procedúra, amit meg már leírtam egy másik bejegyzésben. Tőmondatokban, a fokozatokat végig kell kapcsolni ( végén P és kézifék :) ), majd folytatódhat a feltöltés, egészen, amíg 40-45 fokot el nem éri az olajteknő. Ha ennél a hőmérsékletnél már visszafolyik vékony sugárban amit betölt az ember fia, no akkor minden oké és mehet a helyére a betöltő dugós csavarja. Jó erősen rá kell húzni (írtam: 35Nm). A váltó hőmérséklete nem emelkedhet 50 fok felé feltöltés közben, mert akkor rossz lesz az olajszint, ezért éredemes sietni. Leállítani természetesen tilos a motort, amíg a váltó nyitva, mert azonnal kifolyik amit betöltöttünk.

 

 Az egész folyamat összekészüléssel az alsó takarólemez le-fel szereléssel kb 5 óra akna vagy nagy emelő nélkül. Engem ezzel a feltöltéssel már kiszolgál az autó. Remélem másnak is tudtam segíteni a poszttal.

 

Ha a váltó már érezhetően fura dolgokat művel, akkor az olajcsere után nem fog automaikusan megjavulni, akkor sem, ha csak ez volt a baj. A számítógépe adaptív, amint érzi a problémákat csak a saját életbentartására koncentrál, próbálja a váltó hőmérsékeltet és nyomásokat a normál működési tartományba visszaszorítani. Ilyen esetben az olaj és tömítéscsere után a váltó vezérlőjét törölni kell, hogy újra elkezdjen tanulni. Ezt műszeresen elvégzi a márkaszervíz, viszonylag olcsón, nem éri meg otthon trükközni ezzel. Más módszereket szándékosan nem írok le, mert sokba kerülhet a próbálgatás: a Jaguar SDD diagnosztikai szoftvere bár elérhető az interneten és benne a funkció, gyakorlatban ha hozzáértés nélkül valaki elkezdi próbálgatni, nagyobb kárt csinálhat, mint hasznot.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr1612428269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Imi36 2018.06.21. 10:22:47

Köszönöm szépen ezt a klassz és lényegretörő leírást! Én is most fogom lecserélni az olajat, igaz nem Jag, hanem BMW, de a 6HP28 az 6HP28...
Most kaptál tőlem egy jó hideg korsó sört gondolatban!!!

Kercerece 2018.06.21. 10:59:20

Hehe, az most jól jönne :) Sok sikert az olajcseréhez!

Raven! 2022.03.15. 15:28:30

Szevasz.

Erdeklodnek a markaszerviz ezt a munkafolyamatot horror arban csinalja, vagy mi az oka az otthoni butykolesnek???
süti beállítások módosítása