A zárszót levettem a blogról, mert néhány napja vettem egy használt Jaguar XF 3.0V6D-t, elvileg kevés km-el így remélem évekig probléma mentesen, de ha tudok hasznos információkat írni XF témában, nem indítok másik blogot, inkább ide írom.
Hónapoking nézegettem és a Mercedes E Coupe 250CDI vagy CGI is versenyben volt, mert szép, könnyű és a 0.24-es alaktényezője is meggyőző, 200LE-vel megfutja a 250km/h-t. De végül újra Jaguar mellett döntöttem, mert a limó E osztály nekem nem tetszik különösebben, a Coupe E pedig nem az igazi öreg szülők vagy pici gyerekek fuvarozására.
Az XF külsejéről nincs mit írni, gyönyörű, így most is kicsit szárazon, a lényeges információkat venném sorra.
- Mire számíts, ha S-Type után XF-be ülnél ?
Nos, a két autó ugyan azon az Aston-Martin alvázon nyugszik, a futómű is ugyan az, érzésre talán keményebbbek a gátlók. Sajnos az autó nehezebb, pedig a motor felső burkolatot levéve azonnal látszik, hogy minden gramm súlycsökkentéssel megpróbálkoztak, CATS nem széria a dízelnél (gondolom anyagi okok miatt a többi gyártóval versenyezve) és az S-Type -al ellentétben az XF dízel orrnehnéz. Nem vészesen de amíg az S-Type 50-50%- os súlyelosztású, addig az XF 3.0V6D elöl 1000kg, hátul 845kg, ami nem hasznos egy hátsókerekes autónál. Száraz úton nincs vészes különbség, de vezetési élményben éppen annyira jó maximum, mint az S-Type, nem jobb és (talán) nem rosszabb. Ehhez a mondathoz azért hozzátartozik (S-Type-ot csak látásból ismerőknek írom), hogy a régi szint nagyon magas futóműben :)
Kormányzása nem annyira könnyű, szerintem jobb így, de lehet hogy ennek egyetlen oka a kissebb méretű (egyébként gyönyörű designnal megáldott) kormány.
Az XF "Luxury" szintű, tehát alap ülései a ráncfelvarrott 2011-es modellig nem formázottak, túl puhák, nincs oldaltartásuk, határozottan rosszabbak, mint az S-Typeban.
Fékei ellenben kategória elsők, az ADAC például 100-0 fékezést 33m-re mérte, ami jobb mint az M5-ös BMW-é, az erős fékek miatt viszont megszokást igényel a fékpedál használata, a breakelés mentes parkoláshoz.
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4426_Jaguar_XF_3_0_V6_Diesel_Edition_Automatik_DPF/Jaguar_XF_3_0_V6_Diesel_Edition_Automatik_DPF.pdf
Az egyértelmű előrelépést a külső - belső, motorok és a váltó adja. A ZF 6HP28 váltó 200ms alatt vált fokozatot, emellett fülekről is vezérelhető, "kevert" módban is, automataként használva bele lehet szólni egy-egy előzés előtt a fokozatválasztásba a kormány mögötti fülekkel, majd visszaadni a vezérlést a váltónak. Ez a funkció zseniális, kényelmes is meg sportos is ha kell.
A belső térről és a felszereltségről nem írnék ódákat, de legszívesebben ki sem szállnék az autóból, minden úgy jó benne (az ülés oldaltartásán kívül), ahogy van.
Bár régebben dízel autót el sem tudtam volna képzelni, már a 2.7V6-os is meggyőzött egy XJ-t vezetve (mondjuk az egy könnyű autó), majd a 3.0V6 még egy nagy előrelépés még ahhoz képest is. Benzinesként pörög fel és tényleg nagyon minimálisan van dízel hangja, engem meggyőzött. A nyomatéka bődületes, a 211LE-s leggyengébb verzió is 450Nm, amit ráadásul a két turbóval egy folyamatos lapos karakterisztikában ad le, 1800-3800-ig.
Fogyasztása Budapest és környéke utakkal, 5-10km távokon 9l és 11l közötti, kb 9.5-10l a reális hosszú távon, de se túl rövid távra nem optimális, se túl nagy sebességre :) El is mondom miért. 5 km-nél rövidebb utakon nem melegszik be a blokk és az első 1-2 km-en 17,16,15,14... fogyasztást mutat, autópályán, 160km/h körüli tempónál pedig rovid a 6. fokozat dízel motornak, túl sokat pörög és ott meg kb 9.5L-t fogyaszt (mint a V8-as), ezen valószínű a 8 sebességes új váltó segít. Hová való akkor a dízel XF 6-sebességes váltóval, ha a fogyasztása számít ? Szerintem ideális 10km feletti ingázáshoz és 120km/h sebesség alatti vidéki utakra, meleg motornál ilyenkor 7l/100km körüli a fogyasztása.
A DPF miatt nem lehet a modern dízeleket sportkocsiként kezelni. 1-2 km után, de még gyakorlatilag hidegen erősebben meghajtottam, erre percek alatt telekormolta a DPF-et ("DPF FULL" üzenet), amit azután egyenletes vezetéssel kellett regenerálni, 10-20 perc alatt. Mivel a DPF-nek önregeneráló funkciója csak meleg motornál működik, ezért a dízel XF (és minden más részecskerszűrős dízel) nem jó választás 10km alatti utakra, kis sebességű, városi használatra, illetve ekkor a vételárhoz 1-2 részecskerszűrő csere árát hozzá kell számolni.
Benéztem a motortérbe a burkolat alá és a fejlődés töretlen, ehhez a blokkhoz egyenlőre nem mernék hozzányúlni, a régi szívó benzineseknél ezerszer bonyolultabb és semmi hely szereléshez, félelmetes mennyire semmit nem ér a régi rutin.
Keresek egy szerelési kézikönyvet ebayen esti olvasmánynak, biztos ami biztos.