Jaguar S-Type és XF, javítsuk együtt :)

Jaguar S-Type, biztosan sokan szeretik ezt a szép autót. Használtan az ára sem rossz. Érdemes e belevágni egy 7-9 évesbe, vagy jöjjön az új 1.2-es Opel Corsa és a lerobbanás mentes nyugodt élet ? Update: és jött a néhány éves XF.

Friss topikok

Címkék

Változó szelepvezérlés működése Jaguar V8 -nál.

2009.08.04. 10:33 Kercerece

Csikós Úr, a totalcaros használt S-Type cikkében nem épp jó fényben tüntette fel a Ford VVTi működését. Amit ott leírt az a V6-os blokkra vonatkozik, azt nem ismerem. Szerintem nem is igaz, semmi értelme nem lenne alapjáraton, olajnyomás nélkül elforgatni 50 fokot a vezérműtengelyt, miközben ezek magas olajnyomást igénylő rendszerek. A V8-nál legalább is nem így működik. A Fordnál meg nem arról híresek, hogy két szögegyenesen ellentétes rendszert fejlesztenek, éppen ellenkezőleg, egy rakás alkatrész azonos tervezésű a különböző motorok között. Aki ért a V6-hoz kérem bátran javítson ki.

Mindenesetre a Ford VVTi becsmérlése adta meg az ötletet, hogy írok egy rövidkét a 2000-2002 körül használt (V8) változó szelepvezérlésről.

Akkoriban még csak a szívó szelepek vezérmű tengelyét forgatták. A vezérmű tengely végén van egy két fő részből álló VVTi lánckerék.

Így néz ki belülről:


A belseje a vezérmű tengelyhez van rögzítve, a külső lánckerék része pedig fixen összekötve a kipufogó vezérműtengellyel. Olajnyomás hatására a két rész el tud egymáshoz képest fordulni, így a kipufogó és a szívósor közötti időzítés változik. Ez előre 25 fok hátra 5 fokot jelent. 1999 előtti megoldásnál két állású volt (vagy elfordul teljesen, vagy egyáltalán nem), de az S-Type-ban már folyamatosan működik (S-tYpe rész alább), közbenső szögállásokat is tud. (TDC a felső holtpont)




Így már 1250-es fordulatszámtól "advanced" ábra szerint elforogva működik. Alul és felül pedig a "retarded" -ben.

 



A rendszer hibája, a szükséges magas olajnyomás és drága olajszivattyú, ezt úgy tudom a 2002-es 4.2-es motor tervezésénél megoldották. Előnye, hogy ha a VVTi rendszer valamiért meghibásodik, pl az olajat ide engedő dugattyús relé, "solenoid", tekercse megszakad, vagy a csatlakozóit pl lehúzzuk, akkor nem történik semmi (a belső rugó a "retarded" végállásban tartja), csak a motor elkezd egy gyengébb, szelepvezérlés nélküli blokként működni.
 

  A fenti diagrammok egy 1999 előtti V8-as vezérlését mutatják. Az S-typenál annyi változott, hogy a nyitási szög megnőtt 50 fokra és a solenoid több állású, az advanced és a retarded álláshoz is olajat használ. Ennek ellenére meghagytak benne egy visszatérítő rugót is, ami az olajnyomás megszűntekor retarded állásba rakja a VVTi egységet.

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stype.blog.hu/api/trackback/id/tr551287667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vallerGPS 2009.08.10. 18:08:46

Szia!

Rosszul értelmezed (vagy félreérthető volt).

A rendszer ha olajnyomást kap, akkor fordul el.

Viszont a szolenoid alapállása a nyitott (ide húzza vissza a rugó), és áram hatása alatt zárt. Tehát ha rossz a szolenoid, akkor nyitva van már alapjárattól - kapja az olajat az aktuátor, holott csak később kéne.

Továbbra is szeretném elkérni az elérhetőségedet, a cikk kommentje alapján!

leaping cat 2009.08.11. 16:03:56

@vallerGPS: itt egy Ford-os fórum, ahol szintén ezen ment a polémia, hogy melyik a nyugalmi állapot. A vége az lett, hogy a "retarded".

Kercerece 2009.08.11. 16:52:47

Sziasztok, idézek, az eredeti AJ-V8 doksiból (ez az S-Type előtti, csak 30 fokot forgató, két állású, egyszerűbb megoldás leírása, az S-Type ennek a továbbfejlesztése):

"
Operation
When the valve timing solenoids are deenergised,
the coil springs in the bush carriers
position the shuttle valves to connect the valve
timing units to drain. In the valve timing units, the
return springs hold the ring pistons and gears in
the retarded position.
When the valve timing solenoids are energised
by the ECM, the solenoid plungers position the
shuttle valves to direct engine oil to the valve
timing units. In the valve timing units, the oil
pressure overcomes the force of the return
springs and moves the gears and ring pistons to
the advanced position.
System response times are 1.0 second maximum
for advancing and 0.7 second maximum for
retarding.
While the valve timing is in the retarded mode,
the ECM produces a periodic lubrication pulse.

This momentarily energises the valve timing
solenoids to allow a spurt of oil into the valve
timing units. The lubrication pulse occurs once
every 5 minutes.

Note: With the vehicle stationary and the hood
open, operation of the valve timing
solenoids may be audible when the
lubrication pulse occurs at engine idle
speed.

"

Az email címem elküldöm a címedre

Kercerece 2009.08.11. 16:56:31

@vallerGPS: annak megvan az esélye, hogy V6-nál másként működik, de a régi V6-os X-Typeomban épp úgy nézett ki a solenoid szemre, mint az S-Typeban.
A V6-hoz teljes dokumentációm nincs (nekem nem kellett), csak a szervíz CD.

Kercerece 2009.08.11. 17:00:18

@vallerGPS: Illetve könnyű ellenőrízni, ha lehúzod a csatlakozóit a solenoidoknak, akkor a motornak alapjáraton már "zötyögnie" kellene mint a traktornak ha nincs kopresszió, de (V8-nál biztosan) nem fog.

vallerGPS 2009.08.13. 16:52:07

Ha hazajöttem a nyaralásból kipróbálom, addig nem merem bolygatni. :)

Kercerece 2009.09.08. 10:12:39

Közben Péterrel (@vallerGPS) találkoztunk és kiderült a V6-os és a V8-as solenoidok teljesen eltérően néznek ki, innentől a V6-os működésének leírása nélkül nem tudni a V6-os hogyan is működik, sajnos egyáltalán nem biztos, hogy úgy, mint a V8.
süti beállítások módosítása