Csikós Úr, a totalcaros használt S-Type cikkében nem épp jó fényben tüntette fel a Ford VVTi működését. Amit ott leírt az a V6-os blokkra vonatkozik, azt nem ismerem. Szerintem nem is igaz, semmi értelme nem lenne alapjáraton, olajnyomás nélkül elforgatni 50 fokot a vezérműtengelyt, miközben ezek magas olajnyomást igénylő rendszerek. A V8-nál legalább is nem így működik. A Fordnál meg nem arról híresek, hogy két szögegyenesen ellentétes rendszert fejlesztenek, éppen ellenkezőleg, egy rakás alkatrész azonos tervezésű a különböző motorok között. Aki ért a V6-hoz kérem bátran javítson ki.
Mindenesetre a Ford VVTi becsmérlése adta meg az ötletet, hogy írok egy rövidkét a 2000-2002 körül használt (V8) változó szelepvezérlésről.
Akkoriban még csak a szívó szelepek vezérmű tengelyét forgatták. A vezérmű tengely végén van egy két fő részből álló VVTi lánckerék.
Így néz ki belülről:
A belseje a vezérmű tengelyhez van rögzítve, a külső lánckerék része pedig fixen összekötve a kipufogó vezérműtengellyel. Olajnyomás hatására a két rész el tud egymáshoz képest fordulni, így a kipufogó és a szívósor közötti időzítés változik. Ez előre 25 fok hátra 5 fokot jelent. 1999 előtti megoldásnál két állású volt (vagy elfordul teljesen, vagy egyáltalán nem), de az S-Type-ban már folyamatosan működik (S-tYpe rész alább), közbenső szögállásokat is tud. (TDC a felső holtpont)
Így már 1250-es fordulatszámtól "advanced" ábra szerint elforogva működik. Alul és felül pedig a "retarded" -ben.
A rendszer hibája, a szükséges magas olajnyomás és drága olajszivattyú, ezt úgy tudom a 2002-es 4.2-es motor tervezésénél megoldották. Előnye, hogy ha a VVTi rendszer valamiért meghibásodik, pl az olajat ide engedő dugattyús relé, "solenoid", tekercse megszakad, vagy a csatlakozóit pl lehúzzuk, akkor nem történik semmi (a belső rugó a "retarded" végállásban tartja), csak a motor elkezd egy gyengébb, szelepvezérlés nélküli blokként működni.
A fenti diagrammok egy 1999 előtti V8-as vezérlését mutatják. Az S-typenál annyi változott, hogy a nyitási szög megnőtt 50 fokra és a solenoid több állású, az advanced és a retarded álláshoz is olajat használ. Ennek ellenére meghagytak benne egy visszatérítő rugót is, ami az olajnyomás megszűntekor retarded állásba rakja a VVTi egységet.