amit eddig leírtam, az a múlt egy részének összefoglalása, remélem lesz aki haszonnal forgatja.
Az autót bolgodan használtam, de amióta elkészült, volt egy kis kopogó, lötyögő hang a futómű felől. Nosza hát nekiálltam átnézni. Sajnos a közben 9 éves kor nem tesz jót a gumi porvédőknek és szilenteknek. De lássuk hogy is kezdődött.
Íme az első futómű elméletben:
Függelten felfüggesztés, stabilizátor kar keresztben, stabilizátor szárakkal bekötve. Az Aston Martin Vanquishban is ez van elöl, szerintem cikkszámra ugyan azokkal az alkatrészekkel (Ford-Ford érdekeltség). Aki nem hiszi, nézze meg egy AM reklámanyagban...
Szóval kopog. Autó felemel kis kézi krokival. Mind a bal, mind a jobb kereket függőlegesen meg lehet mozgatni kézzel 2-3mm-t... szép. Első paciens a felső kis lengőkar. ez két szilent és egy gömbfej. Cseréje angliából rendelve 65eFt / db, itthon legdrágább a márkakereskedésben, ott kb 180eFt / db, de mindenhol kb 2x-es ár az angolhoz képest. Pedig gondolom az ottani boltos is megél valamiből. Ahogy utánanéztem, kiderült a gömbfejet és a szilentet is ki lehet cserélni jó minőségben, vannak erre szakosodott 10-20 éve működő műhelyek itthon. Sokszor a gyárinál tartósabb szilenteket készítenek, és darabja 4-5eFt. Csak először ehhez ki kellene szerelni.
A futómű, gömbfejeinél tele van ravasz önzáró anyacsavarokkal, amelyeket, mivel a menetorsó az elforgó gömbfejen van rajta, elég nehéz levenni. Igaz a menetorsó vége hatlapfejű , de ahogy csavarodik le a rá csavart anya, a hatlapfejű végből egyre kevesebbel lehet ellentartani. Ha pedig az anya még tart de a hatlapfejes részről letolta a dugókulcsot, akkor ott szívás van.
No a felső lengőkar lejött (ez az állapot látható fentebb). Most, hogy ez már nem vezeti az alsó lengőkart, az is jól látszik, hogy az alsó lengőkarnál a lengéscsillapítót bekötő szilentnél van a legnagyobb baj.A szilent teljesen kiverődött, a lengőkar mozog benne, a lengéscsillapító csak holtjáték után "tart". Hurrá, még van min legózni :) Szóval a lengéscsillapítót mindkét oldalon ki kell kötni az alsó lengőkarból. Ezt egy csavar tartaja, nem vészes. De előtte a stabilizátor szár, épp a csavar útjában.
Ahogy jobban megnézem, a stabilizátor szár porvédő gumija egyik oldalon teljesen elmállott, berepedt 9 év alatt. A stabilizátor szár két gömbfejét barátom, az önzáró anyás megoldás tartja. Ez az a pont, ahol elkezdem tisztelni az autószerelőket, meg a légkulcsot.
A fotón a zöld a lengéscsillapító vége az alsó lengőkarba kötve, ennek a kötésnek a szilentje mozog erősen. Ami belóg a képbe az a stabilizátor szár. Jól látni, a gumi szinte szétmálott rajta 9 év alatt.
Valahogy lejött. Most, hogy nincs rajta súly, érezni, hogy a berepedt porvédős gömbfej a pálcán túl könnyen jár a másik végén lévő épphez képest.Szerencsére ez a stabilizátor szár fogyó eszköz az autóiparban és nem akkora tétel, talán 5eFt/db (angliából).
Most, hogy ki tudom forgatni a kerékagy alatti, alsó lengőkaros gömbfejet, mit látok; ez a legfontosabb gömbfej és szakadt a gumija. Bár egyáltalán nem lötyög a gömbfej (még).
Szóval a kis kotyogásból komplett első futómű felújítás lesz, mielőtt minden szétverődik.
Még azt kellene kideríteni, a lengéscsillapító végén lévő szemből hogyan lehet kultúráltan kipréselni a szilenetet. Vagy vigyem egyben a szilenteshez ? Még az is kérdés, az alsó lengőkarban lévő gömbfej sérült gumijával mi legyen. Teljesen szét kell szedni a kerékagy körül is ha ki akarom venni az alsó lengőkart. Holnap hétfő, megkérdezem a szilent és gömbfej felújítókat. Ha valaki olvassa és ért hozzá, ne kíméljen a jótanácsokkal.